Zaczynasz nową pracę i chciałbyś wynegocjować bardziej elastyczny czas wykonywania obowiązków? A może pracujesz już jakiś czas i czujesz, że trochę inny system byłby lepszy dla Ciebie i dla firmy? Poniżej kilka argumentów, które mogą pomóc w rozmowie na ten temat z przełożonym lub HR.
Jeśli nie zaczynasz, ale już pracujesz w konkretnym miejscu, postaw na pokazanie konkretnych przykładów obowiązków, które wykonujesz dobrze (albo nawet lepiej!), pracując bardziej elastycznie, np. w trybie home office. W wielu miejscach widać irracjonalny lęk przed pozwoleniem pracownikom na bardziej „tolerancyjny” model.
Dzieje się tak z obawy przed utratą kontroli nad pracownikami. Skąd przełożony ma wiedzieć, czy rzeczywiście pracujesz z domu, a nie jesteś na zakupach, u fryzjera czy w urzędzie? Lekarstwem na takie wątpliwości jest przede wszystkim pokazanie swojej pełnej efektywności przy elastycznym czasie pracy. Jeśli wszystkie Twoje zadania są wykonane na czas, niezależnie od tego, w którym miejscu pracujesz, przełożony będzie musiał w końcu przyznać, że Twoja wydajność nie spada. Jeśli dopiero zaczynasz pracę, posłuż się danymi z poprzedniej firmy.
Zrób research na temat popularności elastycznego czasu pracy i praktyk work life balance na świecie i przedstaw je w trakcie rozmowy. Twarde dane statystyczne często działają na innych jak magiczne zaklęcie. No bo w końcu jeśli inne duże firmy zdecydowały się na jakieś kroki, a ich pracownicy wciąż są tak samo efektywni lub radzą sobie nawet lepiej – coś musi być na rzeczy, prawda?
Grunt to dobre przygotowanie do rozmowy. Druga strona musi mieć poczucie, że to nie tylko Twoja zachcianka i myślisz również o tym, jak zmiana wpłynie na firmę i zespół, z którym pracujesz. Dobrą praktyką jest wypisanie sobie pytań i potencjalnych wątpliwości Twojego przełożonego jeszcze przed rozmową.
Jakie pytania mogą się pojawić?
Przemyśl, co odpowiesz, kiedy pojawią się powyższe pytania i nie daj się zaskoczyć. Możesz również wyjść z inicjatywą jako pierwszy i wykorzystać starą sztuczkę perswazyjną, czyli zbicie kontrargumentów, jeszcze zanim się pojawią!
Przed zaproponowaniem rozmowy na ten temat przełożonemu zdefiniuj, czym dla Ciebie jest elastyczność. Czy to praca w godzinach innych niż tradycyjne, ale w biurze, czy część tygodnia w trybie home office? A może masz jeszcze inny pomysł? To podstawa do tego, aby w ogóle rozpocząć takie negocjacje.
W czasach, w których większość firm zgadza się na takie rozwiązania, dyskusje na ten temat są znacznie łatwiejsze, jednak nie dla wszystkich pozostają normą. Dobre przygotowanie jest więc ważnym czynnikiem powodzenia!
Od ponad 10 lat wspiera firmy w obszarze rekrutacji, outplacement oraz employer branding.
Założyciel i konsultant CAREER PRO, gdzie od 2013r. współpracuje z managerami i specjalistami, którym pomaga w dokonaniu zmian zawodowych i rozwoju kariery.
Wartości którymi się kieruje to: jakość, partnerstwo, szacunek oraz otwarta i bezpośrednia komunikacja. Jego wada, a zarazem zaleta to szczerość.
Autor ponad 100 artykułów o tematyce HR. Jego wypowiedzi były publikowane m.in. w: TVN, Radio Zet, Polskie Radio, The Observer, WP.PL.
Fan Premier League i absurdalno – ironicznego poczucia humoru. Uczy się programowania (front-end) i tworzy muzykę elektroniczną.
Na najlepsze pomysły wpada podczas spacerów z psem.