JAK PRACOWAĆ NAD NETWORKINGIEM W CZASACH BRAKU CZASU?

Jak pracować nad networkingiem w czasach braku czasu?

Czas to towar deficytowy – szczególnie dla menadżerów wyższego szczebla. Dlatego też zachęcanie do przemyślanego budowania networkingu nie tylko w trakcie poszukiwań pracy, lecz także w ciągu całej kariery zawodowej, może budzić rozbawienie. Skąd wziąć chwilę na takie działania? Podpowiadamy, co może zrobić zapracowany profesjonalista, żeby nie zaniedbywać swojej sieci kontaktów.

Zamień spotkania na telefony lub videokonferencje

Nie da się ukryć, że czas – szczególnie pracując w dużym mieście – tracimy przede wszystkim na dojazdy z jednego miejsca w drugie. Żeby ograniczyć godziny spędzane w samochodzie, na spotkania osobiste decyduj się tylko przy wyjątkowych okazjach (oczywiście w związku z budowaniem networkingu, nie radzimy zamieniać kolacji z żoną na telefon). Technologia pozwala Ci na sprawne podtrzymywanie ważnych kontaktów bez wychodzenia z domu. Dobrze przeprowadzona rozmowa telefoniczna może być o wiele bardziej efektywna niż nudne spotkanie, a jeśli masz potrzebę zobaczenia twarzy rozmówcy – zorganizuj videokonferencję. W ten sposób nierzadko zyskasz też wdzięczność rozmówcy, który na pewno również jest zajętą osobą. Staraj się obserwować ludzi i wyczuć jednostki raczej tradycyjne, preferujące konfrontacje twarzą w twarz. Odmówienie im tego może zostać odebrane jako brak kultury i zadziałać na Twoją szkodę.

Wyznacz sobię ilość czasu, którą tygodniowo przeznaczysz na dbanie o swoją sieć kontaktów i trzymaj się jej, nawet jeśli jest bardzo mała. 15 minut dziennie lub 2 godziny tygodniowo to naprawdę niedużo, a jednak dadzą Ci mieć pewność, że jesteś na bieżąco. Pamiętaj o konsekwencji i potraktuj to na równi z obowiązkami zawodowymi. Najważniejsza jest systematyczność, dlatego „krócej i częściej” sprawdzi się lepiej niż „5 godzin raz na jakiś czas”. Kiedy wyjdziesz z wprawy będzie trudno odzyskać rytm.

Stawiaj na konkrety, myśląc o czasie, którego Ci brakuje

W trakcie ważnych rozmów spróbuj cokolwiek zyskać, dialogi, które nic nie wnoszą nie są dobrą strategią networkingową dla doświadczonego profesjonalisty. Każda niedokończona rozmowa oznacza prawdopodobnie następne spotkanie lub telefon, czyli kolejne minuty poświęcone tej samej sprawie. Uwaga – nie myl tego z niedbalstwem! Sięgając po konkrety, dawaj swoim rozmówcom całą uwagę, nie patrz nerwowo na zegarek i zrób wszystko, żeby nie poczuli się lekceważeni.

Naucz się skutecznie przekonywać do siebie innych w 30 sekund

Stwórz coś w rodzaju oralnej wizytówki, która da innym osobom możliwość spojrzenia na Ciebie w świetle, które sam ustawisz. Bez wiedzy, jak się zaprezentować, stracisz czas na podawanie niepotrzebnych na tym etapie informacji. „Wizytówki” nie ucz się na pamięć – będzie to wyglądać nienaturalnie. O tym, jak ją przygotować i przedstawić, opowiemy Ci w następnym tekście.

Jeżeli chcesz, żeby Twoja kariera rozwijała się, a życie zawodowe dawało Ci coraz więcej możliwości, pamiętaj, że brak czasu nie jest usprawiedliwieniem dla rezygnacji z budowania i podtrzymywania sieci kontaktów. Naucz się robić to w czasie, który posiadasz – na pewno nie pożałujesz!

Piotr jabłoński

Od ponad 10 lat wspiera firmy w obszarze rekrutacji, outplacement oraz employer branding.

Założyciel i konsultant CAREER PRO, gdzie od 2013r. współpracuje z managerami i specjalistami, którym pomaga w dokonaniu zmian zawodowych i rozwoju kariery.

Wartości którymi się kieruje to: jakość, partnerstwo, szacunek oraz otwarta i bezpośrednia komunikacja. Jego wada, a zarazem zaleta to szczerość.

Autor ponad 100 artykułów o tematyce HR. Jego wypowiedzi były publikowane m.in. w: TVN, Radio Zet, Polskie Radio, The Observer, WP.PL. 

Fan Premier League i absurdalno – ironicznego poczucia humoru. Uczy się programowania (front-end) i tworzy muzykę elektroniczną. 

Na najlepsze pomysły wpada podczas spacerów z psem.

Planujesz zmiany?

Poznaj program Agent Kariery

  • +48 504-617-629
  • ul. Piękna 24/25a 00-549 Warszawa
  • 09:00 - 18:00

© 2020 cAREER PRO