Blog

Zmiana w ścieżce kariery – jak się do nie przygotować?

„Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”. Banalne? Być może, jednak dla większości z nas zdecydowanie prawdziwe. To zdanie szczególnie dobrze łączy się z karierą zawodową. W tym przypadku zmiany mogą wiązać się nie tylko z sytuacją w firmie, lecz także z osobistą chęcią pójścia w nieco inną niż do tej pory stronę. Kiedy zacząć myśleć o poszukiwaniach alternatywnych, lepszych opcji w życiu zawodowym? Pierwszym sygnałem jest nuda, kolejnym objawy tzw. wypalenia zawodowego, czyli uczucie pustki, wyczerpanie i wrażenie marnowania czasu w obecnym miejscu zatrudnienia. To czerwone światło, które wyraźnie sygnalizuje, że warto pomyśleć o zmianie. A jak się za nią zabrać? Przezorny zawsze ubezpieczony Nie można zaprzeczyć, że istnieją plusy poświecenia się w całości jednej ścieżce zawodowej, branży lub specjalizacji. Kiedy wykonywana praca pochłania nas bez reszty, trudno myśleć o zagrożeniu wspomnianym wypaleniem i potencjalnej możliwości zmiany. Takie podejście często skutkuje tym, że menadżer nie dokształca się w żadnym innym obszarze, który bezpośrednio nie wiąże się z jego wąską dziedziną. To błąd. Nawet jeśli nie zamierzasz zmieniać pracy, warto raz na jakiś czas wyściubić nos zza tego co znane i zainteresować się podniesieniem pożądanych na rynku kwalifikacji. W ten sposób zwiększasz szanse na awans i minimalizujesz przykre konsekwencje przyszłych zmian. Nie myśl, że masz już wszystko Wraz z przejęciem wysokiego stanowiska odpuściłeś sobie networking? To klasyczny błąd menadżerów. Rozbudowana sieć kontaktów przydaje się na każdym etapie kariery zawodowej i jeśli nie planujesz szybkiego przejścia na emeryturę, nie lekceważ jej znaczenia. Nawiązuj kontakty w swojej firmie, ale staraj się poznać także specjalistów z innych branż. Jeśli za jakiś czas dojdziesz do wniosku, że po 10 latach kariery w finansach, masz ochotę sprawdzić, jak wygląda analogiczne stanowisko w telekomunikacji, nie będziesz zaczynać od zera, ponieważ znasz kogoś, kto wprowadzi Cię w specyfikę środowiska. Zamiast spocząć na laurach, nie pal za sobą mostów i dbaj o networking. W którym kierunku? Kiedy jesteś już zdecydowany na zmiany, przemyśl, w jakim kierunku masz zamiar iść oraz – to najważniejsze – co możesz zaoferować swojemu przyszłemu pracodawcy. To obszar, do którego musisz przygotować się szczególnie dobrze. Daj się poznać jako osoba, która nie boi się ryzyka, ale równocześnie jest stabilna, a chęć zmiany wynika nie z kaprysu, a z potrzeby rozwoju. Zastanów się, co tak naprawę Ci nie pasuje. Branża, szef, kultura organizacji, a może zbyt niskie stanowisko? Taka analiza jest ważna przy rozważaniu późniejszych propozycji. W końcu jeśli uważasz, że od dłuższego czasu należy Ci się awans, to samo stanowisko w innej branży nie będzie rozwiązaniem problemu, prawda? Co muszę poprawić? A może chęć zmiany nie wynika z tego, że w obecnym miejscu pracy nie czujesz się dobrze, ale trafiłeś na ofertę, która jest spełnieniem Twoich zawodowych marzeń? Takich sytuacji życzymy wszystkim najbardziej. Dokładnie prześledź, jakie kompetencje i umiejętności są wymagane, sprawdź, ile z nich już posiadasz, które możesz zdobyć w akceptowalnym czasie, a co jesteś w stanie poprawić w ciągu kilku miesięcy. Już na pierwszej rozmowie musisz umieć dobrze obronić swoją chęć spróbowania czegoś nowego. Myśląc o zmianie kierunku kariery zawodowej, warto skonsultować się z executive coachem lub profesjonalną firmą doradczą. Zmiany często wydają się trudne, a czasami wręcz niemożliwe, jednak przy odpowiednio zaplanowanych działaniach, końcowa satysfakcja będzie nieoceniona. Jak myślicie, opłaca się spróbować?
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński