Blog

Jak przygotować się do pracy z nowym zespołem?

Zmiana miejsca pracy na poziomie menadżerskim jest nieco bardziej skomplikowana niż w przypadku niższych stanowisk. Kierownik lub dyrektor, poza koniecznością nauczenia się współpracy z nowymi osobami, „dziedziczy” także zespół, którym będzie musiał zarządzać. To duże wyzwanie i – wbrew temu co czasem można usłyszeć – spontaniczne podejście do sytuacji może nie być tym najlepszym. Dobry plan pomoże w bezproblemowym przejściu przez proces zmiany i ułatwi zapamiętanie wszystkich potrzebnych kroków. No dobrze, koniec teorii – jak właściwie działać? „Tomek, prawda?” – znaj imiona, okaż szacunek Jeśli uważasz, że wstępne informacje na temat nowego zespołu powinieneś zdobyć w pierwszym dniu pracy, to jesteś w błędzie. Na pewno możesz dowiedzieć się czegoś odrobinę wcześniej. Poproś swojego przełożonego lub osobę, której miejsce będziesz zajmował o krótkie profile tych osób. Kiedy spotkasz się z nimi po raz pierwszy, wykaż się znajomością imion i funkcji pełnionych w organizacji. Dzięki temu będą wiedzieć, że, chociaż jeszcze się nie znacie, masz szacunek do nich i ich pracy. Brzmi dobrze, prawda? To, co absolutnie odradzamy wszystkim nadgorliwcom to przetrząsanie Facebooka w poszukiwaniu kont swoich przyszłych podwładnych i powitanie ich radosnym pytaniem o zdjęcia z wakacji w Mediolanie 3 lata temu i imię nowo narodzonej córki. Mogą się (słusznie zresztą) przestraszyć. Coś o sobie Odkryj trochę tajemnic i daj zespołowi kilka faktów na swój temat. Skup się na ścieżce zawodowej. Powiedz, w których firmach i na jakich stanowiskach miałeś okazję pracować wcześniej, dodaj, czym się wtedy zajmowałeś. To w końcu ludzie z tej samej branży, mogą kojarzyć Twoje projekty, kto wie, czy nie okaże się, że macie wspólnych znajomych lub byłych współpracowników. Takie odkrycia często pomagają przełamać lody. Na koniec dodaj coś prywatnego, oczywiście bez opowiadania historii życia. Podziel się swoją pasją lub nietypowymi zainteresowaniami. Niech wiedzą, że mają do czynienia z człowiekiem, a nie botem. Powiedz im, jak pracować Nowy szef to dla wielu nowy sposób pracy. W końcu każdy menadżer preferuje nieco inny tryb działania. Twój przyszły zespół na pewno zastanawia się, co będzie dla Ciebie wyznacznikiem dobrze wykonanej pracy, a także w jaki sposób zamierzasz to mierzyć i oceniać. Przemyśl to i przygotuj się wcześniej do takiej rozmowy. Odwlekanie jej zwiększa chaos i prowadzi do nieporozumień, które mogą przerodzić się w konflikty. W grupie i tête-à-tête Oczywiście w ramach wdrożenia musisz znaleźć czas na wstępne spotkanie (a może nawet kilka) z całym zespołem, lecz w dobrym tonie będzie też porozmawianie z każdym sam na sam. Staraj się, żeby nie wyglądało to jak przesłuchanie. Gwarantujemy, że po kilku takich rozmowach będziesz mógł określić, z jakim typem pracownika masz do czynienia. Pamiętaj o swoich obserwacjach, jednak bądź otwarty na zmianę zdania – w końcu pozory często mylą! Musztra, lizus, a może kumpelstwo? Jesteś nowy i nie staraj się z tym walczyć. Wiemy, że to niekoniecznie komfortowa sytuacja, ale uwierz, że najbanalniejsze rady „bądź sobą” i „zachowuj się naturalnie” są w tej sytuacji jak najbardziej trafne. Niektórzy mają tendencję do przyjmowania skrajnych postaw. Mamy więc nowego menadżera z twardą ręką, który od pierwszej godziny pracy chce pokazać, kto tu rządzi i kogo należy się bać. Można też w drugą stronę. Strategia „na dobrego ziomka”, który chce zaprzyjaźnić się z wszystkimi pracownikami i pokazać, ile ma w sobie luzu, może nie wzbudzić zaufania i w konsekwencji pozbawić Cię szacunku. Daj znać, że Twoje drzwi są zawsze otwarte i w razie problemu każdy pracownik – nie tylko specjalista, lecz także asystentka, czy administrator – może się do Ciebie zgłosić. Pamiętaj, że nie odpowiadasz jedynie za cele biznesowe, ale jesteś pierwszą osobą, do której zespół powinien przyjść np. w wypadku wystąpienia dylematu etycznego. Na końcu zachęcamy do rozwijania kultury komunikacji. Ucz, że o wątpliwościach się rozmawia i oczywiście sam dawaj jak najlepszy przykład takiego podejścia.
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński