Blog

Networking dla zaawansowanych – co możesz zrobić jeszcze lepiej?

Lekturę pierwszego networkingowego poradnika masz już za sobą. Jeśli jeszcze nie czytałeś tego wpisu możesz go znaleźć tutaj. Wiesz już, jak wyglądają podstawowe kroki tworzenia sieci kontaktów, więc oczekujesz czegoś więcej. Bardzo dobrze – skuteczna strategia wymaga ciągłego ulepszania przyjętych technik i monitorowania, czy wszystko odbywa się zgodnie z wyznaczonymi wcześniej punktami. Właśnie dlatego przygotowaliśmy ciąg dalszy wskazówek, które przydadzą się w kolejnych fazach procesu.
  1. Uważnie zdobywaj nazwiska kontaktów, które uznasz za przydatne. Staraj się pozyskiwać namiary prowadzące bezpośrednio do znaczących osób zamiast do asystentów, sekretarek, czy firmowej recepcji. Jeżeli z jakiegoś powodu nie jest to możliwe – nie zaniedbuj nawiązywania także innych zawodowych kontaktów – w końcu książka telefoniczna nigdy nie jest zbyt pełna, a zapisanie nowego maila lub numeru telefonu to żaden wysiłek.
  1. Nie kończ rozmowy bez konkretów. To przecież nie plotki o wszystkim i o niczym tylko interakcja, która ma przybliżyć Cię do osiągnięcia celu. Dbaj o to, żeby w ostatnich minutach rozmowy ustalone zostało rzeczywiste działanie, najlepiej z podanymi terminami. Jeśli będziesz do tego dążyć, zyskasz podwójnie – Ty zbliżysz się do swojego networkingowego celu, a inni zobaczą Cię jako osobę konkretną, dla której liczą się namacalne konsekwencje przeprowadzonych rozmów.
  1. Niezależnie od tego w jakiej jesteś sytuacji (sam myślisz o zmianie pracy lub zostałeś do tego zmuszony), pracuj nad tym, żeby Twoja komunikacja nie została odebrana jako próba wzbudzenia litości. Tego typu łatki bardzo łatwo przypiąć, niestety pozbycie się ich jest trudne, jeśli nie niemożliwe.
  1. Warto, abyś co jakiś czas zadał sobie kilka ważnych pytań. Czy jesteś zadowolony z wybranych przez siebie opcji kariery? Jak (realistycznie) powinna wyglądać Twoja networkingowa oś czasu? W jaki sposób definiujesz sukces tego procesu? Czy na bieżąco analizujesz i wcielasz w życie wskazówki i sugestie? Taki „kwestionariusz” możesz przeprowadzić w myślach lub wybrać bardziej ustrukturyzowaną formę i zapisać swoje odpowiedzi i przemyślenia (np. w arkuszu kalkulacyjnym). Pomoże Ci to w uporządkowaniu działań i dokładnym zweryfikowaniu punktu, w którym aktualnie się znajdujesz.
  1. Naucz się systematyczności. Postaraj się codziennie poświęcać taką samą ilość czasu na działania skoncentrowane wokół rozwoju zawodowego i budowania sieci kontaktów. Jesteś zajętym człowiekiem, więc najprawdopodobniej nie będzie to łatwe, jednak tutaj efektywność jest zdecydowanie większa niż w wypadku jednorazowych, intensywnych zrywów. Jeśli nie możesz zapewnić sobie godziny – znajdź przynajmniej 15 minut i bądź na bieżąco.
  1. Jeśli masz wziąć udział w ważnym wydarzeniu lub spotkaniu, przygotuj się. Każdy ma prawo czuć się nieco zdenerwowany przed interakcją z dużą grupą często nieznanych wcześniej osób. Pomóc powinno kilka prostych kroków, o których – jako profesjonalista – nie możesz zapomnieć. Pamiętaj, żeby przyjść odpowiednio wcześnie – najlepiej odrobinę przed czasem. Wtedy uwaga tych kilku osób, które również się pojawią, będzie skupiona na Tobie, co możesz wykorzystać (takiej okazji nie dostaną spóźnialscy). Wszelkie torby i aktówki zostaw w miejscu do tego przeznaczonym – w innym wypadku swoboda Twojej wypowiedzi będzie ograniczona (język ciała JEST ważny). Pytaj o wizytówki innych, jednak swoją oferuj dopiero wtedy, kiedy ktoś Cię o to poprosi. Nie bądź zakłopotany, kiedy chcesz dołączyć do grupy składającej się z więcej niż dwóch osób. W końcu reszta też jakoś się tam znalazła, prawda?
Networking to potężne narzędzie. Na pewnym etapie kariery zawodowej bardzo trudno szukać nowych wyzwań, nie korzystając z jego pomocy. Nie pozbawiaj się tej szansy. Potraktuj budowanie sieci kontaktów jako współczesną kompetencję, której nie należy lekceważyć.  networking business

foto://shutterstock.com/

Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński