Blog

LinkedIn – jak dotrzeć do klientów i partnerów przez indywidualny profil

Być może zastanawiałeś się, czy na Linkedin możesz działać bardziej biznesowo, nie posiadając konta firmowego. Odpowiedź brzmi: jak najbardziej. Odpowiednio prowadzony profil osobisty pozwala równie skutecznie docierać do potencjalnych klientów czy partnerów. W jaki sposób to robić? Jak zwykle – nie istnieje jedna magiczna recepta na wszystko, jednak przedstawiamy kilka w miarę uniwersalnych porad, które na pewno nie zaszkodzą, a z dużym prawdopodobieństwem pomogą w realizacji celu. Postuj, linkuj, działaj! Podobnie jak w przypadku osób, które profil prowadzą po to, aby utrwalić swój wizerunk specjalisty wśród znajomych i rekruterów, pozyskiwanie klientów również wymaga odpowiednio przygotowanego contentu. Musisz działać tak, aby Twoja pozycja eksperta w danej branży pozostała niezachwiana. Jako przedsiębiorca nie możesz już tylko zapewniać, że wiesz, masz także swego rodzaju obowiązek do dzielenia się wiedzą i pokazania, że potrafisz ją przekazać w zrozumiały sposób. Przekaz powinien być jak najbardziej spersonalizowany, trafiający bezpośrednio do wybranej wcześniej grupy docelowej. Nie powielaj bezmyślnie treści, zawsze sprawdzaj, czy dane informacje są aktualne i rzetelne. Dbaj o to, żeby użytkownik czuł, że korzysta przez samo posiadanie Cię w swojej sieci. Zostaw wiadomość Postaraj się raz na jakiś czas napisać do potencjalnego klienta wiadomość prywatną. Linkedin, w przeciwieństwie do Facebooka, ogranicza możliwość wysyłania wielu wiadomości do nieznajomych, szczególnie przy podstawowym wariancie konta. Dlatego też wysyłaj zaproszenia i buduj swoją sieć. Bardzo dobrym nawykiem jest wysłanie podziękowania za przyjęcie do kręgu. Jeżeli decydujesz się na pójście krok dalej, pamiętaj o tym, żeby przekaz nie był kopią treści wysłanej już do kilku osób. Wiadomość musi być szyta na miarę i poprzedzona dobrym researchem na temat swojego odbiorcy. Tylko w ten sposób przykujesz jego uwagę i zostawisz dobre wrażenie. Coś o sobie Podobnie jak w CV nie pisz o rzeczach, które z perspektywy klienta czy partnera mogą przedstawiać Cię w niekorzystnym świetle. Szukając konkretnej usługi ludzie często nie będą mieć czasu na dokładne zapoznanie się z informacjami na Twój temat, zamiast tego pobieżnie przejrzą profil, a na dłużej zatrzymają się jedynie przy niespójnościach (w końcu szybciej wyłapujemy to, co negatywne). Pisz o doświadczeniu, edukacji i osiągnięciach związanych z branżą, w której w tej chwili działasz. Jeśli robisz to od niedawna, staraj się, żeby było to jak najmniej widoczne. Zamiast niepasujących do obecnego zajęcia studiów, wstaw tematyczne kursy i certyfikaty. Spam stop! Nie spamuj. Linkedin – na szczęście – nie jest jeszcze aż tak przepełniony treścią jak np. wspomniany już Facebook. Nie zaśmiecaj tablic osób ze swoich kręgów, działaj jakością, nie ilością. Dobrym patentem jest wcześniejsze zapowiedzenie ciekawej treści, którą masz zamiar opublikować – np. mailingu. W ten sposób jeszcze przed samą wysyłką, wiadomość może dotrzeć do większej liczby osób. Po pierwsze konkret Paiętaj o tym, że Linkedin ma służyć przede wszystkim jako bardzo efektywny pośrednik. Kiedy już uda Ci się dotrzeć do zainteresowanej grupy, postaraj się zdobyć bardziej konkretne dane, takie jak mail lub (najlepiej) numer telefonu. Tak jak w życiu osobistym, utrzymywanie znajomości biznesowej jedynie w świecie mediów społecznościowym może nie być do końca tym, o co Ci chodzi. Jeśli uda Ci się pozyskać kontakt telefoniczny, nie czekaj, tylko dzwoń. Podstawowa reguła to w końcu „kuj żelazo póki gorące”. Ostatnia rada na dzisiaj? Bądź wytrwały. Pozyskanie wartościowej sieci kontaktów i zaangażowanie się w merytoryczne dyskusje tak, żeby po jakimś czasie być rozpoznawanym, wymaga sporej dawki wytrwałości. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, na pewno ją posiadasz. Zaloguj się i do dzieła!  
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński