JAK ZARZĄDZAĆ ZESPOŁEM ZDALNYM?

JAK ZARZĄDZAĆ ZDALNYM ZESPOŁEM

Praca w siedzibie firmy w sztywnych, ustalonych wcześniej godzinach powoli – przynajmniej częściowo – zostaje zastąpiona różnymi rodzajami telepracy. Za takimi zmianami idzie nie tylko szansa dla pracowników, lecz także obowiązek menadżera, który musi wypracować najlepszy sposób na zarządzanie zdalnym zespołem. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, wymaga to dobrego przygotowania oraz strategii, szczególnie w przypadku osób, które eksperymentują z takimi formami zatrudniania swoich pracowników po raz pierwszy. Przypadki poszczególnych menadżerów mogą być różne. Mamy przecież takich, których pracownicy rozsiani są po całym globie, ale też osoby pracujące głównie z ludźmi w terenie (częste w sprzedaży) oraz tych, którzy muszą umiejętnie radzić sobie z wykorzystywaniem przez zespół elastycznego czasu pracy. Jaki w takim razie jest klucz do efektywności?

Call me maybe?

Praca będzie o wiele łatwiejsza, kiedy otoczysz się ludźmi, którzy potrafią pisać i nie boją się rozmawiać przez telefon. To coś, o czym czesto nie myśli się na początku, podczas rekrutacji, jednak jest bardzo istotne w przypadku wykonywania obowiązków w terenie i częstej pracy zdalnej, gdzie kontakt z menadżerem odbywa się właśnie w ten sposób. Musisz wiedzieć, że Twoi podwładni potrafią dobrze przekazać myśl i piszą jednoznacznie, dzięki czemu nie musisz trzy razy zastanawiać się, co miał na myśli autor maila. Podobnie sprawa wygląda z telefonami. Istnieją osoby, które z różnych przyczyn czują dyskomfort spowodowany odbieraniem i wykonywaniem telefonów, a ważne wiadomości wolą przekazywać mailowo lub twarzą w twarz. Konsekwencją może być niedostarczenie w porę kluczowej informacji.

Skrzynka z narzędziami

Pomagajcie sobie odpowiednimi narzędziami. Stwórzcie grupę mailingową, forum, czy arkusze, w których cały zespół będzie mógł umieszczać uaktualnienia związane ze swoją pracą. Regularnie korzystajcie z telekonferencji. Przy odpowiednim zaplanowaniu aktywności nawet nie zauważycie, że ostatnie spotkanie całego zespołu miało miejsce na pracowniczej wigilii. Jako menadżer bądź na bieżąco z nowinkami technologicznymi i aplikacjami ułatwiającymi pracę zdalną i zarządzanie takim zespołem. Dobre narzędzia ułatwią codzienne obowiązki. Skuś się!

Do zaufania jeden krok

Ufaj swoim pracownikom, a o zaufaniu myśl już w chwili zatrudniania. Tutaj wymagania są jeszcze większe niż w przypadku wykonywania zadań w biurze. Brak zaufania sprawia, że jako menadżer przez cały czas odczuwasz niepokój i zastanawiasz się, co robi Twój pracownik i czy wykonał swoje zadanie. Taka sytuacja jest bardzo niezdrowa. Konieczność pracy nad dobrą atmosferą leży po obu stronach. Rola lidera polega na daniu swoim ludziom potrzebnej swobody przy równoczesnej kontroli sytuacji – osiągnięcie takiej równowagi to często najtrudniejszy etap procesu. Zespół musi zdawać sobie sprawę, że oczekuje się od niego więcej. Pokazać samodzielność, rzetelność i chęć współpracy.

Godziny zero

Wyznacz stałe punkty kontaktu. To ważne, aby przestrzegać ich bez względu na wszystko. W pracy w jednym miejscu zorganizowanie spotkanie jest bardzo proste, tak samo jak jego przełożenie, odwołanie, czy załatwienie sprawy w trakcie pogawędki w kuchni. Zarządzanie zdalnym zespołem wymaga nieco większej dyscypliny. Jeśli decydujecie się na spotkania raz w miesiącu lub telekonferencję w konkretnym dniu – niech dla każdego będzie to święta pora. Oczywiście w miarę możliwości i z akceptacją drobnych wyjątków. Nie zachęcamy menadżera do ściągania na spotkanie statusowe pracownika, który właśnie rozmawia z potencjalnym partnerem biznesowym i dba, żeby firma podpisała korzystny kontrakt.

Efektywna praca lidera z zespołem przy utrudnionym kontakcie twarzą w twarz nie jest prosta i wymaga połączenia uniwersalnych zasad z indywidualnymi potrzebami grup, której członkowie nie są przecież tacy sami. Dobry menadżer będzie ich obserwować i w porę wyciągnie sensowne wnioski.

Piotr jabłoński

Od ponad 10 lat wspiera firmy w obszarze rekrutacji, outplacement oraz employer branding.

Założyciel i konsultant CAREER PRO, gdzie od 2013r. współpracuje z managerami i specjalistami, którym pomaga w dokonaniu zmian zawodowych i rozwoju kariery.

Wartości którymi się kieruje to: jakość, partnerstwo, szacunek oraz otwarta i bezpośrednia komunikacja. Jego wada, a zarazem zaleta to szczerość.

Autor ponad 100 artykułów o tematyce HR. Jego wypowiedzi były publikowane m.in. w: TVN, Radio Zet, Polskie Radio, The Observer, WP.PL. 

Fan Premier League i absurdalno – ironicznego poczucia humoru. Uczy się programowania (front-end) i tworzy muzykę elektroniczną. 

Na najlepsze pomysły wpada podczas spacerów z psem.

Planujesz zmiany?

Poznaj program Agent Kariery

  • +48 504-617-629
  • ul. Piękna 24/25a 00-549 Warszawa
  • 09:00 - 18:00

© 2020 cAREER PRO