Ok. 1,5 mln – tyle osób w Polsce choruje na depresję. Jest źle, a będzie jeszcze gorzej – psychiatrzy i psychoterapeuci zauważają, że w trakcie pandemii zwiększa się liczba osób doświadczających objawów depresyjnych i potrzebujących wsparcia. Ale co Ty jako manager masz z tym wspólnego? Czasy, w których mówiło się, że firma nie powinna wtrącać się w temat zdrowia psychicznego pracowników, mijają. Zwiększają się za to szanse, że jako manager z kilkuletnim stażem przynajmniej raz będziesz przełożonym osoby cierpiącej na depresję. Jak do tego podejść? Dowiedz się, z czym się spotkałeś, jak reagować i czego unikać. Być może masz znajomych zmagających się z depresją lub też jesteś taką osobą. Wtedy będzie Ci trochę łatwiej, jednak staraj się nie przenosić wszystkich swoich doświadczeń na nową sytuację – każdy przypadek jest inny!
Nie wiesz, ale podejrzewasz, bo ewidentnie coś jest nie tak. Jakie zachowania, które możesz zauważyć w pracy, mogą świadczyć o tym, że pracownik może zmagać się z depresją lub innymi problemami dotykającymi zdrowia psychicznego?
Zachowania mogą występować w różnych konfiguracjach i natężeniu. Jeżeli Twój pracownik nie wyszedł dziś na lunch albo nie potrafił skoncentrować się na jednym spotkaniu, nie musi to od razu wskazywać na depresję. Jeśli jednak zmiana zachowania pojawia się niespodziewanie i trwa np. przez dwa tygodnie, coś może być na rzeczy. Ale… nie Ty tu jesteś od diagnozy.
Taka sytuacja ma miejsce, kiedy ktoś otwarcie zakomunikuje Tobie lub zespołowi, że rzeczywiście zmaga się z problemem.
W takiej sytuacji:
Nigdy nie zakładaj, że w Twoim zespole nie ma problemu ani szans, żeby się pojawił, bo przecież “wszyscy wyglądają na szczęśliwych i wesołych”. Znasz Robina Williamsa, Jima Carreya, Bena Stillera? To słynni komicy, którzy przez lata zmagali się z zaburzeniami depresyjnymi różnego typu i równocześnie żyli z rozbawiania innych. Niesamowite? Osoby z depresją mogą zachowywać się zupełnie normalnie, co nie znaczy, że problem jest w ich przypadku łagodniejszy i można go zbagatelizować. Jednak co może zrobić manager, który nie zna dokładnego stanu zdrowia swoich pracowników? Przede wszystkim dokształcić w temacie siebie i zespół oraz stworzyć taką kulturę zespołu, żeby każdy z jego członków wiedział, że może liczyć na poważne potraktowanie, zrozumienie i dyskrecję.
Od ponad 10 lat wspiera firmy w obszarze rekrutacji, outplacement oraz employer branding.
Konsultant Career PRO gdzie od 2013r. współpracuje z managerami i specjalistami, którym pomaga w dokonaniu zmian zawodowych i rozwoju kariery.
Wartości którymi się kieruje to: jakość, partnerstwo, szacunek oraz otwarta i bezpośrednia komunikacja. Jego wada, a zarazem zaleta to szczerość.
Autor ponad 100 artykułów o tematyce HR. Jego wypowiedzi były publikowane m.in. w: TVN, Radio Zet, Polskie Radio, The Observer, WP.PL.
Fan Premier League i absurdalno – ironicznego poczucia humoru. Uczy się programowania (front-end) i tworzy muzykę elektroniczną.
Na najlepsze pomysły wpada podczas spacerów z psem.