Już pracownikom, którzy wchodzą na rynek pracy, poleca się budować sieć kontaktów. Słusznie – często jest to najskuteczniejsza metoda na znalezienie interesującego i rozwijającego zajęcia. Jednak wskazówki, które pomogą studentowi lub świeżo upieczonemu absolwentowi, mogą nie być odpowiednie dla doświadczonego managera. Ci pierwsi na warsztatach networkingowych mogą spotkać się z zadaniami zachęcającymi do poszukiwania „opłacalnych” kontaktów praktycznie w każdej sytuacji. Pracownik z odpowiednio bogatym doświadczeniem powinien wiedzieć, że budowanie networkingu nie powinno być zbiorem przypadkowych, nieuporządkowanych akcji, ale starannie zaplanowaną strategią. Nierzadko to właśnie świadomość tej różnicy przesądza o skuteczności podjętych działań.
W końcu jesteś osobą zajętą, dla której liczy się dobre wykorzystanie każdej minuty. Zastanów się nad kolejnym krokiem swojej kariery oraz co i dlaczego chcesz teraz osiągnąć. Czas poświęcony na planowanie, zaprocentuje.
Wiesz, że możesz dać innym swoją wiedzę i doświadczenie – właśnie na tym się skup. Pozyskanie znaczącego kontaktu jest na tym etapie trudniejsze niż wcześniej. Ludzie są zainteresowani wartością, którą możesz wnieść w ich pracę i aktualne wyzwania zawodowe. Bardziej niż na zaprezentowaniu swojego wizerunku, skup się na integracji wokół rzeczywistych sytuacji, z którymi może mierzyć się firma Twojego potencjalnego kontaktu. Powiąż je ze swoimi doświadczeniami.
Naucz się skreślać zbędne punkty planu i ograniczać wybrane cele. Ta lekceważona umiejętność często jest trudniejsza, a zarazem bardziej przydatna niż sprawne radzenie sobie z przeciążeniem. Przytłoczony niewłaściwie stworzonym planem, nie będziesz w stanie sprawnie go realizować, przez co stracisz na efektywności.
Właściwa organizacja jest kluczowa przy każdym projekcie – jako doświadczony pracownik dobrze o tym wiesz. Pamiętaj, że zajęty jesteś nie tylko Ty, lecz także osoby, które chciałbyś włączyć w Twoją profesjonalną sieć kontaktów. Wymaga to od Ciebie umiejętności szybkiej i konkretnej autoprezentacji. Taka „wizytówka” powinna być przemyślana i umiejętnie pokazywać, dlaczego to właśnie Twoje kwalifikacje są odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że strategia budowania networkingu powinna mieć swój początek, środek i koniec. Zastanów się, co chcesz osiągnąć na każdym z tych etapów.
Pozbądź się przekonania, że jedynym skutecznym sposobem budowania sieci kontaktów są spotkania. Tak naprawdę wymagają wielu przygotowań, a co za tym idzie – zabierają czas, którego przecież zawsze jest za mało. Każdy ma swoje priorytety i niestety, lepiej założyć, że w większości przypadków będą to raczej sprawy biznesowe, a nie rozmowa z Tobą. Stąd też częste przekładanie i odwoływanie. Spotkania są ważne, jednak warto otworzyć się na inne możliwości, które zaoszczędzą czas obu stron. Dobrze przeprowadzona rozmowa telefoniczna może dać więcej niż długa kolacja, a szansa, że w jej trakcie ktoś będzie nerwowo spoglądał na zegarek jest znacznie mniejsza.
Dobry plan i jasne sprecyzowanie celów to podstawa procesu budowania networkingu. Czas zamienić wizję w rzeczywistość. Do dzieła!
Od ponad 10 lat wspiera firmy w obszarze rekrutacji, outplacement oraz employer branding.
Założyciel i konsultant CAREER PRO, gdzie od 2013r. współpracuje z managerami i specjalistami, którym pomaga w dokonaniu zmian zawodowych i rozwoju kariery.
Wartości którymi się kieruje to: jakość, partnerstwo, szacunek oraz otwarta i bezpośrednia komunikacja. Jego wada, a zarazem zaleta to szczerość.
Autor ponad 100 artykułów o tematyce HR. Jego wypowiedzi były publikowane m.in. w: TVN, Radio Zet, Polskie Radio, The Observer, WP.PL.
Fan Premier League i absurdalno – ironicznego poczucia humoru. Uczy się programowania (front-end) i tworzy muzykę elektroniczną.
Na najlepsze pomysły wpada podczas spacerów z psem.