Częste spotkania biznesowe to integralna część pracy każdego menadżera. Można je podzielić na te bardzo oficjalne, mające doprowadzić do osiągnięcia konkretnego celu przez firmę, jak i mniej formalne, takie jak branżowe gale, przyjęcia i imprezy. Wbrew temu, co mogłoby się wydawać, skuteczne budowanie networkingu nie odbywa się jedynie na tych drugich. Spotkania biznesowe to doskonała okazja do zdobywania nowych kontaktów – szczególnie przy braku czasu na organizowanie wydarzeń poświęconych tej inicjatywie. Jak robić to umiejętnie?
Podstawowa zasada, dzięki której unikniesz wyjścia na osobę chaotyczną i pozbawioną kultury. Przed spotkaniem wybierz swój cel – w zależności od długości wydarzenia może to być rozmowa z jedną lub trzema osobami (oczywiście nie znaczy to, że nie przywitasz się z resztą i brutalnie skrócisz każdy niewinny, kurtuazyjny small talk). Takie podejście da Ci większą szansę na pozyskanie konkretnych informacji i nawiązanie kontaktu, który nie umrze śmiercią naturalną po wyjściu z eventu.
Reguła szczególnie ważna, kiedy chcesz podejść do osoby, której jeszcze nikt Ci nie przedstawił. Zapamiętaj, że w networkingu obowiązują wszystkie zasady dobrego wychowania. Nie podchodź, kiedy dana osoba rozmawia przez telefon, prowadzi żywy dialog z kimś innym lub właśnie nakłada sobie jedzenie na talerz – wprawisz ją w zakłopotanie, a przyszłe kontakty jeszcze przez długi czas będą podszyte odrobiną niezręczności. Wskazówka oczywista, ale obowiązkowa – nigdy (przenigdy!) nie próbuj złapać swojego rozmówcy w toalecie!
Oczywiście, networking z założenia zorientowany jest na efektywne budowanie kariery zawodowej. Jednak nawiązując kontakt na spotkaniach mniej oficjalnych, pamiętaj o tym, że nie każdy ma ochotę na rozmowę skoncentrowaną wyłącznie na pracy. Twoim najważniejszym celem jest to, żeby przedstawić się jako dobrego współpracownika, ale również najzwyczajniej na świecie ciekawego człowieka. Kiedy partner w dyskusji chce opowiedzieć o swoim hobby lub ostatnich wakacjach – nie wchodź mu w słowo monologiem o kompetencjach i aktualnych projektach. Na to też przyjdzie odpowiedni czas.
Chyba nie musimy Ci przypominać o tym, że impreza biznesowa nie jest dobrą okazją do libacji alkoholowej, prawda? Po jednym drinku za dużo możesz w ciągu sekundy zmienić się z menadżera z klasą w natręta – unikaj tego jak ognia. Zadbaj o odpowiedni ubiór – nie zawsze chodzi o to, żeby założyć najlepszy garnitur, który wisi w Twojej szafie, ale strój musi pasować do okazji i ludzi, z którymi się spotykasz. Miej przy sobie komplet wizytówek wydrukowanych na eleganckim papierze. Na pewno się przydadzą.
Nawet jeśli myślisz o zmianie pracy, pamiętaj, że na spotkaniach oficjalnych jesteś przede wszystkim reprezentantem zatrudniającej Cię firmy? Co to oznacza? Nie możesz stawiać swoich interesów przed interesami przedsiębiorstwa. Nic nie wpłynie na Twoją niekorzyść tak bardzo, jak próba sprzedania swoich zalet wtedy, kiedy powinieneś skupić się na swojej pracy. Jeśli wykonasz ją dobrze, kompetencje będą równie – a nawet bardziej – widoczne.
Od ponad 10 lat wspiera firmy w obszarze rekrutacji, outplacement oraz employer branding.
Założyciel i konsultant CAREER PRO, gdzie od 2013r. współpracuje z managerami i specjalistami, którym pomaga w dokonaniu zmian zawodowych i rozwoju kariery.
Wartości którymi się kieruje to: jakość, partnerstwo, szacunek oraz otwarta i bezpośrednia komunikacja. Jego wada, a zarazem zaleta to szczerość.
Autor ponad 100 artykułów o tematyce HR. Jego wypowiedzi były publikowane m.in. w: TVN, Radio Zet, Polskie Radio, The Observer, WP.PL.
Fan Premier League i absurdalno – ironicznego poczucia humoru. Uczy się programowania (front-end) i tworzy muzykę elektroniczną.
Na najlepsze pomysły wpada podczas spacerów z psem.