Nerwowy uśmiech, zdezorientowany wzrok, samotny obiad… czyj to opis? Tak! To pracownik w pierwszym dniu swojej nowej pracy. Każdy, kto kiedykolwiek zmieniał miejsce zatrudnienia, wie, że pierwszy tydzień bywa bardzo stresujący. No bo… jak się zachować?
To jeszcze ten czas, w trakcie którego możesz zadawać dużo pytań – nawet, jeśli się powtarzają, a Ty uważasz je za głupie. Szczególnie uważnie skup się na przyswojeniu wiedzy na temat drobnych rzeczy technicznych, o które później będzie Ci niezręcznie zapytać.
Dowiedz się, w którym miejscu znajdują się informację na temat Twojej pracy oraz jak nazywają się osoby, z którymi najczęściej będziesz współpracować. Wykorzystaj pierwszy tydzień, ponieważ inni pracownicy często czują w stosunku do nowego pracownika coś w rodzaju instynktu opiekuńczego. Później duża liczba pytań może ich frustrować.
I rób to naprawdę szybko. Nie chodzi o to, żebyś znalazł sobie nowego najlepszego przyjaciela w pierwszym dniu. Po prostu zacznij rozmawiać z ludźmi, nie czekając na to, aż oni zrobią to pierwsi. W końcu to Ty masz w tym interes, a reszta pracowników już się zna. Zainteresuj się, czym się zajmują, co lubią i czy macie szansę współpracować. Najłatwiejszym sposobem jest pójście z kimś na obiad w trakcie przerwy. Nie zaprzeczysz przecież, że nic nie zbliża ludzi tak, jak wspólne jedzenie? Jeśli poza Tobą nowych pracowników jest więcej, przejmij inicjatywę i zorganizuj wypad zapoznawczy po pracy.
Kolejną rzeczą, która często odróżnia nowego pracownika od reszty, jest puste biurko. Sposobem na szybsze zaaklimatyzowanie się w nowym miejscu jest przyniesienie do pracy kilku personalnych akcentów. Może to być zdjęcie w ramce, ulubiony notatnik albo kubek czy talerzyk. Przestrzeń, w której przebywamy, może mieć ogromny wpływ na to, jak się czujemy, a co za tym idzie – jak pracujemy. Warto sobie pomóc.
Dowiedz się o standardach panujących w organizacji. Czy jest jakiś dress code, a jeśli tak – jaki? Czy współpracownicy mówią sobie po imieniu, czy raczej obowiązują ich bardziej formalne zwroty? Jak najczęściej się ze sobą kontaktują – dzwonią, piszą maile, a może w dobrym tonie jest przyjść osobiście? To niuanse, jednak ich szybkie opanowanie pomaga uniknąć strzelenia gafy już na samym początku.
Pierwszy tydzień w nowej pracy potrafi być naprawdę obfity w informacje. Nie zapamiętasz ich wszystkich. Profesjonalista już od pierwszego dnia robi notatki, żeby nie kazać innym tłumaczyć czegoś kolejny raz, już po okresie wdrożenia. Zaopatrz się w gruby notes i zacznij tworzyć swój własny mały przewodnik, do którego sięgniesz przed prośbą o pomoc.
Pierwsze wrażenie jest istotne. Oczywiście, później można je zmienić, jednak często wyznacza ono kierunek stosunku, który przyjmie do nas druga osoba na bardzo długi czas. Dlatego zawsze (a w pierwszym tygodniu szczególnie) pamiętaj o elementarnych zasadach kultury osobistej. Bądź miły dla współpracowników, dziękuj, jeśli coś dla Ciebie zrobią, witaj się z nimi i staraj się nie być mrukiem. Uśmiech to podstawa!
Od ponad 10 lat wspiera firmy w obszarze rekrutacji, outplacement oraz employer branding.
Założyciel i konsultant CAREER PRO, gdzie od 2013r. współpracuje z managerami i specjalistami, którym pomaga w dokonaniu zmian zawodowych i rozwoju kariery.
Wartości którymi się kieruje to: jakość, partnerstwo, szacunek oraz otwarta i bezpośrednia komunikacja. Jego wada, a zarazem zaleta to szczerość.
Autor ponad 100 artykułów o tematyce HR. Jego wypowiedzi były publikowane m.in. w: TVN, Radio Zet, Polskie Radio, The Observer, WP.PL.
Fan Premier League i absurdalno – ironicznego poczucia humoru. Uczy się programowania (front-end) i tworzy muzykę elektroniczną.
Na najlepsze pomysły wpada podczas spacerów z psem.