Jakie korzyści odnosi firma, która decyduje się przedstawić wynagrodzenia w otwarty sposób? Jak przeprowadzić ten proces mądrze i z głową? Dla PRoto.pl komentują Zyta Machnicka i Piotr Jabłoński, eksperci employer brandingu i HR.
Transparentność w ujawnianiu zarobków wpływa pozytywnie na wizerunek firmy, skraca proces rekrutacji i pozwala ograniczać koszty z tym związane. Z racji tego, że podawanie wynagrodzeń na naszym rynku to rzadkość, organizacja która się na to zdecyduje, może dzięki temu wyróżnić się na rynku i podnieść swoją konkurencyjność. Firmy, które decydują się na ujawnienie zarobków po publikacji ofert pracy z tzw. „widełkami” otrzymują kilkakrotnie więcej aplikacji w odpowiedzi na ogłoszenia, jakość kandydatów jest też zdecydowanie lepsza.
Kandydaci są też bardziej zaangażowani w proces rekrutacji, rzadziej rezygnują z udziału w procesie. Ujawnienie przedziału wynagrodzeń poprawia skuteczność rekrutacji Direct Search – czyli zapraszania do procesu rekrutacji osób, które aktywnie nie szukają pracy. Ten sposób rekrutacji jest szczególnie popularny na stanowiskach technicznych (programiści). Wielu programistów mając pod dostatkiem ofert pracy nie podejmuje rozmów z firmami, które nie publikują stawek.
Firmy, które są transparentne w ujawnianiu zarobków, odnoszą także korzyści w zakresie zarządzania ścieżkami kariery swoich pracowników. Żeby to zrobić, konieczne jest wdrożenie kompetencyjnego modelu stanowisk z jasno określoną siatką płac. Dzięki takiemu rozwiązaniu pracownicy mają jasność co do swojej drogi zawodowej w organizacji, wiedzą jakich kompetencji potrzebują i co za tym idzie, jakie warunki muszą spełnić, żeby otrzymać awans i podwyżkę. Wpływa to na zaangażowanie pracowników i ich lojalność. Otwartość w komunikowaniu wynagrodzeń powinna iść w parze z innymi działaniami z obszaru Employer Branding.
Czytaj dalej: Jawność na solidnym fundamencie
Od ponad 10 lat wspiera firmy w obszarze rekrutacji, outplacement oraz employer branding.
Założyciel i konsultant CAREER PRO, gdzie od 2013r. współpracuje z managerami i specjalistami, którym pomaga w dokonaniu zmian zawodowych i rozwoju kariery.
Wartości którymi się kieruje to: jakość, partnerstwo, szacunek oraz otwarta i bezpośrednia komunikacja. Jego wada, a zarazem zaleta to szczerość.
Autor ponad 100 artykułów o tematyce HR. Jego wypowiedzi były publikowane m.in. w: TVN, Radio Zet, Polskie Radio, The Observer, WP.PL.
Fan Premier League i absurdalno – ironicznego poczucia humoru. Uczy się programowania (front-end) i tworzy muzykę elektroniczną.
Na najlepsze pomysły wpada podczas spacerów z psem.