ELASTYCZNE GODZINY PRACY - EWOLUCJA CZY REWOLUCJA?

ELASTYCZNE GODZINY PRACY - EWOLUCJA CZY REWOLUCJA? Career PRO Agent Kariery wspieramy w zmianach zawodowych profesjonalne CV manager szukanie pracy jak szukać pracy pomoc w szukaniu pracy dla managerów manager zmiana pracy

Przychodzenie do pracy punktualnie o 9:00 i wychodzenie o 17:00 to dla wielu stałe punkty roboczego tygodnia. Coraz częściej słyszy się jednak o elastycznym czasie pracy, a wiele firm decyduje się na wprowadzenie dodatkowych – poza regulowanymi przez ustawę – przywilejów związanych z tym obszarem zatrudnienia. Założenie jest proste. Pracownik może zająć swoje stanowisko pracy pomiędzy 8:00 a 10:00 i opuścić je po 8 godzinach, czyli w przedziale 16:00 – 18:00. Nie jest też zobligowany, żeby codziennie przychodzić o tej samej godzinie.

Bladym świtem przy biurku

Kombinowanie z czasem pracy jest stare jak świat i dotyka praktycznie każdą grupę wiekową. Studenci gimnastykują się, żeby przy pełnym etacie zdążyć na poranne lub popołudniowe zajęcia, które nie zawsze idealnie pasują do przedziału 9-17. Rodzice robią wszystko, żeby zdążyć na przedstawienie szkolne dziecka, a osoby, które po pracy mają mnóstwo innych zajęć, zastanawiają się, czy uda się wybrać tańszy kurs językowy o 16:00 zamiast droższego o 18:00. Elastyczny czas pracy ułatwia to zadanie i chroni przed cotygodniowym przymusem pojawiania się przy biurku przełożonego z miną zbitego psa. Dla samego menadżera ta sytuacja może być dość komfortowa. Jeśli w dziale pracuje 10 osób, istnieje spora szansa, że ktoś będzie na miejscu od 8 do 18. Jednak kiedy większość pracowników wybierze możliwość wcześniejszego rozpoczynania pracy, pojawia się problem – punktualnie o 16:00 biuro pustoszeje. A co jeśli prezes wybierze się na popołudniowy spacer po korytarzach firmy? Dobrym rozwiązaniem jest wprowadzenie w ten chaos jakiejś metody i uzgodnienie z pracownikami działowego grafiku, dzięki czemu każdego dnia po 16 ktoś będzie „na dyżurze”.

Praca bez wychodzenia z łóżka?

Niektórzy pracodawcy idą dalej i wprowadzają możliwość tak zwanej telepracy, czyli pracy z domu. Dla wielu pracowników to marzenie, dla menadżera albo dobre rozwiązanie, albo najgorszy koszmar. Taki system ma mnóstwo zalet. Pracownikowi, któremu dojazd do pracy zajmuje godzinę, a charakter obowiązków na dany dzień sprzyja wykonaniu ich w domu, taka opcja oszczędzi frustracji wynikającej z poczucia zmarnowanego czasu. Może dłużej pospać, dzięki czemu do komputera usiądzie wypoczęty, a nie z worami pod oczami. Plusów jest więcej. W większości firm pracuje się w open space, przez co wykonywanie obowiązków wymagających dużego skupienia jest dla niektórych niemożliwe, szczególnie jeśli reszta zespołu ma akurat luźniejszą chwilę, którą wykorzystuje na plotki. Wady takiego rozwiązania? Osoby traktujące pracę z domu jako kolejny dzień wolny. Nadużycia mogą odbić się na biznesie, w szczególności jeśli duża część obowiązków danej osoby to uczestniczenie w spotkaniach. Nierzadko dochodzi do sytuacji, w której coraz częściej łapiemy się na tym, że kiedy potrzebujemy porozmawiać z pracownikiem, on nie jest dostępny, ponieważ „pracuje z domu”. Oczywiście nieszczęśliwym zbiegiem okoliczności nie odpowiada na maile, a jego służbowy telefon został na firmowym biurku…

Przyszłość w rytmie work-life balance

Zarówno elastyczne godziny pracy, jak i wykonywanie obowiązków z domu wpisują się w koncepcję zarządzania czasem work-life balance. Jej celem jest odnalezienie równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. W firmach na całym świecie powstają programy osiągnięcie takiego złotego środka. Przykłady? Możliwość skorzystania z profesjonalnej domowej opieki medycznej w przypadku choroby członka rodziny, przedszkola pracownicze i przeciwdziałanie powstawaniu kultury nadgodzin przez szkolenia i odpowiednią komunikację. Korporacje wierzą, że dzięki takim przywilejom pracownicy będą bardziej wydajni. Bo przecież nie chodzi o to, jak długo robimy dane zadanie, tylko czy jego efekt odpowiada potrzebom biznesowym organizacji, prawda?

Career PRO Agent Kariery wspieramy w zmianach zawodowych profesjonalne CV manager szukanie pracy jak szukać pracy pomoc w szukaniu pracy dla managerów manager zmiana pracy

Piotr jabłoński

Od ponad 10 lat wspiera firmy w obszarze rekrutacji, outplacement oraz employer branding.

Założyciel i konsultant CAREER PRO, gdzie od 2013r. współpracuje z managerami i specjalistami, którym pomaga w dokonaniu zmian zawodowych i rozwoju kariery.

Wartości którymi się kieruje to: jakość, partnerstwo, szacunek oraz otwarta i bezpośrednia komunikacja. Jego wada, a zarazem zaleta to szczerość.

Autor ponad 100 artykułów o tematyce HR. Jego wypowiedzi były publikowane m.in. w: TVN, Radio Zet, Polskie Radio, The Observer, WP.PL. 

Fan Premier League i absurdalno – ironicznego poczucia humoru. Uczy się programowania (front-end) i tworzy muzykę elektroniczną. 

Na najlepsze pomysły wpada podczas spacerów z psem.

Career PRO Agent Kariery wspieramy w zmianach zawodowych profesjonalne CV manager szukanie pracy jak szukać pracy pomoc w szukaniu pracy dla managerów manager zmiana pracy
Career PRO Agent Kariery wspieramy w zmianach zawodowych profesjonalne CV manager szukanie pracy jak szukać pracy pomoc w szukaniu pracy dla managerów manager zmiana pracy
Career PRO Agent Kariery wspieramy w zmianach zawodowych profesjonalne CV manager szukanie pracy jak szukać pracy pomoc w szukaniu pracy dla managerów manager zmiana pracy

Planujesz zmiany?

Poznaj program JOB HUNTER

© 2020 cAREER PRO