To jedna z możliwości na znalezienie interesującej oferty pracy. Jeśli jesteś uczniem, studentem lub osobą, która dopiero wchodzi na rynek pracy, być może wpadły Ci w oko informacje na temat różnego rodzaju wydarzeń, w których biorą udział pracodawcy i młodzi kandydaci. Często nazywa się je targami pracy, a polegają na tym, że w określonym czasie w jednym miejscu zbierają się przedstawiciele wielu różnych firm, którzy chętnie dzielą się informacjami na temat możliwości zatrudnienia, a czasem nawet rekrutują niektórych już na miejscu. Niektórzy twierdzą, że udział w takich wydarzeniach to strata czasu, jednak jak zwykle – wszystko zależy od podejścia i tego, jak wykorzystasz taką możliwość.
Oczywiście, możesz wybrać się na targi „z rozpędu”, znając tylko datę i miejsce. Jednak o wiele lepszą taktyką będzie sprawdzenie, ile i jakie firmy będą miały na nich swoje stoiska, czy wydarzenie kierowane jest dla specyficznych odbiorców (np. studentów politechnik) i kto jest organizatorem. Jeżeli jakieś organizacje interesują Cię w szczególności, zapoznaj się z nimi bliżej. Przeczytaj ostatnie informacje prasowe publikowane na ich stronie, poznaj trochę lepiej model biznesowy i dowiedz się, jakich ludzi mogą poszukiwać.
Wiesz, czym jest elevator pitch? To hasło odnosi się do krótkiej autoprezentacji, którą jesteś w stanie przedstawić komuś, z kim właśnie jedziesz windą. Oczywiście nazwa ma związek z małą ilością czasu i może być używana nie tylko wtedy, kiedy przemieszczasz się pomiędzy piętrami. Targi pracy to idealna okazja, żeby potrenować takie przedstawienie się we właściwy sposób. Przygotuj swój elevator pitch, przećwicz i wykorzystaj na targach!
Targi pracy do doskonała okazja na zdobycie pierwszego doświadczenia z networkingiem. Schowaj smartfon do kieszeni i rozmawiaj z ludźmi twarzą w twarz. Nawiązuj kontakt zarówno z osobami, które również odwiedzają różne stoiska, jak i pracownikami firmy. Niech Twoje rozmowy będą naturalne. Uśmiechaj się, wykaż zainteresowanie firmą (ale unikaj pytania „Co wy właściwie robicie?”), zbieraj wizytówki i materiały.
Tak naprawdę wszystko zaczyna się po zakończeniu targów. Stoiska zostają złożone, zainteresowani rozchodzą się do domów, ale nie myśl, że to już koniec! Rekruterzy poznali na wydarzeniu mnóstwo ludzi i nawet jeśli niektórzy zrobili na nich rewelacyjne wrażenie, jest spora szansa, że nie zostaną zapamiętali. Dlatego warto się wyróżnić. Firmy coraz częściej piszą o swojej obecności na targach w mediach społecznościowych. Zostaw komentarz pod takim postem, podziękuj za rozmowę i podkreśl, że był to dla Ciebie wartościowy czas.
Jeżeli zebrałeś wizytówki, możesz rozesłać zaproszenia do sieci kontaktów na LinkedIn. Pamiętaj jednak o odpowiedniej personalizacji – niech każdy, kto otrzyma od Ciebie prośbę o nawiązanie kontaktu, wie, w jakich okolicznościach się poznaliście. Jeśli tylko masz szansę podziękować komuś indywidualnie, nie wahaj się i zrób to. Powodzenia!
Od ponad 10 lat wspiera firmy w obszarze rekrutacji, outplacement oraz employer branding.
Założyciel i konsultant CAREER PRO, gdzie od 2013r. współpracuje z managerami i specjalistami, którym pomaga w dokonaniu zmian zawodowych i rozwoju kariery.
Wartości którymi się kieruje to: jakość, partnerstwo, szacunek oraz otwarta i bezpośrednia komunikacja. Jego wada, a zarazem zaleta to szczerość.
Autor ponad 100 artykułów o tematyce HR. Jego wypowiedzi były publikowane m.in. w: TVN, Radio Zet, Polskie Radio, The Observer, WP.PL.
Fan Premier League i absurdalno – ironicznego poczucia humoru. Uczy się programowania (front-end) i tworzy muzykę elektroniczną.
Na najlepsze pomysły wpada podczas spacerów z psem.