Blog

Scieżka kariery – Twoja gra strategiczna.

Strategię w znaczeniu organizacyjnym definiuje się jako zbiór celów ujętych w programy i plany. Stanowi ona wzorzec decyzji, które dotyczą pozycji i tożsamości przedsiębiorstwa, jego zdolności do wykorzystywania swoich mocnych stron oraz prawdopodobieństwa odniesienia sukcesów na rynku. Podobne założenia można przyjąć, kiedy myślimy o planowaniu kariery. Traktując ten proces jako strategię, łatwiej zrozumiemy pojawiające się mechanizmy i uświadomimy sobie wagę procesu. Jakie elementy strategii odnajdziemy w planowaniu swojej ścieżki zawodowej? Celowość działań Umiejętne stawianie przed sobą celów to „must have” osoby, dla której istotne jest planowanie kariery. Bez tego ścieżka rozwoju będzie jedynie zbiorem przypadkowych punktów. Oczywiście – wśród nich mogą pojawić się także niemałe sukcesy, jednak trudniej złożyć z nich wyraźnie sensowną i spójną drogę, którą przebyłeś. Pamiętaj, że cele powinny być realistyczne. Strategia to przejście z punktu A do punktu B. W oczywisty sposób ważna jest dla nas pozycja końcowa – ta, do której dążymy. Nie należy jednak zapominać, że równie kluczowe jest umiejętne zlokalizowanie początku, czyli miejsca, z którego startujemy. W ten sposób nie będziesz się cofać, ominiesz momenty stagnacji i postawisz na nieustanny wzrost. Umiejscowienie w czasie Czasami wiesz, że chcesz osiągnąć coś konkretnego, jednak nie myślisz o tym, w jakim czasie tego dokonasz. To błąd. Każdy projekt powinien mieć swoje ramy czasowe, inaczej narażony jest na zbyt szybki koniec lub niepotrzebne przeciąganie. Kiedy decydujesz się na wykonanie określonego ruchu w związku z własną ścieżką kariery, rozważ to pod względem przedziału czasowego i dokładaj wszelkich starań, żeby go dotrzymać. Nie wszystko się uda, jednak w taki sposób łatwiej wyciągniesz wnioski na przyszłość, a sytuacja z porażki przemieni się w cenną lekcję. Konkurencja – szanuj, nie lekceważ Dobra strategia uwzględnia zasoby konkurencji. Ty również musisz zdawać sobie sprawę, że na rynku spotkasz wielu profesjonalistów, których umiejętności i doświadczenie zrobią na Tobie (i innych) ogromne wrażenie. Nie możesz ich lekceważyć („to dla mnie żadna konkurencja”) lub żyć w panicznym strachu („nigdy nie będę taki jak oni”). Przez cały czas pracuj nad punktami, które wyróżniają Cię na tle innych i staraj się, żeby ludzie też je zauważali. A konkurenci? Najlepszy plan to włączenie ich do swojej sieci kontaktów. Dzięki networkingowi przestaniesz drżeć przed tymi ludźmi, a zamiast tego zaczniesz korzystać ze znajomości z nimi. Może to właśnie kolejny krok do osiągnięcia przyjętego wcześniej celu? Znajomość rynku Musisz być na bieżąco. Nawet najlepszy specjalista straci, jeśli nie będzie obserwował trendów panujących na rynku. Jakie kompetencje są teraz najcenniejsze w branży, którą aktualnie się zajmuje? Czy powinienem zainwestować w dodatkowe szkolenia? Czy narzędzia, którymi się posługuję nie są już odbierane jako przestarzałe? Takie pytania powinien zadawać sobie co jakiś czas każdy menadżer. Strategia musi być spójna z tym, co dzieje się na zewnątrz, inaczej straci na skuteczności. Spojrzenie na planowanie kariery ze strategicznego punktu widzenia pomaga w konsekwentnej realizacji przyjętych założeń. To podejście profesjonalisty i wprowadzenie ładu w swoją drogę zawodową. Przygotuj się do zmiany pracy kompleksowo i strategicznie. Skontaktuj się z nami: KONTAKT
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński