Blog

Jak zbudować mocny profil na LinkedIn?

Mocny to znaczy skuteczny, a skuteczny to w tym wypadku taki, który przyczyni się do znalezienia nowej, lepszej pracy. O rekrutacji w social mediach pisaliśmy już na naszym blogu. Prawie 30% poszukujących pracy szuka swojej wymarzonej posady używając do tego social mediów. Society for Human Resources Management (SHRM) donosi, że ponad 55% pracodawców planuje w tym roku wdrożenie do swych kampanii rekrutacyjnych Facebooka, Twittera oraz LinkedIn. LinkedIn to dla tak zwanej branży profesjonalnej najbardziej liczący się portal społecznościowy. Szybko zdobył popularność wśród absolwentów, managerów oraz rekruterów. Dzisiaj platforma posiada ponad 200 milionów użytkowników w ponad 200 krajach. Od 2 kwietnia 2012 roku serwis dostępny jest również w języku polskim. Profil na LinkedIn to Twoje wirtualne CV. Powinny się więc w nim znaleźć te same elementy: informacje o dotychczasowej edukacji, doświadczeniu, umiejętnościach, obecnym stanowisku oraz fotografia. Podobnie jak w tradycyjnym CV najważniejsze jest pierwsze wrażenie, gdy ten cel zostanie osiągnięty, rekruter zwykle przechodzi do czytania pozostałych informacji.

Nagłówek i podsumowanie zawodowe

Profile na LinkedIn - CV ExpertTo obok zdjęcia najważniejsze elementy Twojego profilu na LinkedIn. Dlatego właśnie im powinieneś poświęcić najwięcej czasu i energii. Nagłówek to Twoja profesjonalna tożsamość, dzięki której jesteś identyfikowany przez head hunterów oraz pozostałych użytkowników portalu. Powinien składać się z kluczowych dla Twojego zawodowego profilu słów opisujących: dotychczasowe stanowiska, najważniejsze kompetencje, zawodowe pasje. Krótkie podsumowanie zawodowe powinno ukazać Twoją osobowość, pasje, zainteresowania oraz jednoznacznie stwierdzać w jaki sposób Twoja historia zatrudnienia wpłynęła na aktualną pozycję zawodową. Wplatanie w opis słów kluczowych użytych w nagłówku przyczyni się do zwiększenia spójności Twojego profilu oraz spowoduje jego częstsze pojawianie się w wynikach wyszukiwania (zarówno w LinkedIn jak i w wyszukiwarce Google). Według rankingu Alexy LinkedIn jest na 12 pozycji stron najczęściej odwiedzanych przez internautów, wszystkie treści w nim zamieszczane Google traktuje więc z wyjątkowym szacunkiem.

Profesjonalna fotografia

Zdjęcie „z rąsi”, czyli bardzo popularną dzisiaj „selfie” z wiadomych powodów wykluczamy. Niedopuszczalne są również zdjęcia z plaży, fotografie swoich pociech oraz fotki z imprez. Nie musisz od razu udawać się do fotografa. Wystarczy zadbać o dobre oświetlenie, odpowiedni strój, stonowany wyraz twarzy i z pomocą drugiej osoby można wykonać profesjonalnie wyglądające zdjęcia profilowe. Ot cała filozofia.

Niestandardowy adres url

Skuteczne i mocne profile na LinkedIn.

Standardowy adres internetowy Twojego profilu na LinkedIn (generowany automatycznie przez portal) składa się z ciągu alfanumerycznych znaków, mało przyjaznych dla ludzkiego oka, a co dopiero dla wyjątkowo wybrednych współcześnie wyszukiwarek. Możesz na szczęście zmienić swój url i umieścić w nim np. swoje imię i nazwisko. Wówczas dedykowany link do Twojego profilu na LinkedIn będzie wyglądał mniej więcej tak: „linkedin.com/in/TwojeImię. Możesz również pójść o krok dalej i zadbać, by adresy url do wszystkich Twoich profili na portalach społecznościowych były takie same.

Nie kłam

Nie chcę, żeby to zdanie zabrzmiało jak powiedzenie Twojej matki, ale kłamstwo w profesjonalnym świecie „ma krótkie nogi”. Nie jest po prostu tolerowane. Nie tylko dlatego, że obecnie większość informacji można sprawdzić i potwierdzić używając Internetu, ale przede wszystkim dlatego, że żaden właściciel firmy nie chce mieć w swoim zespole kłamcy i oszusta. Wielu rekruterów również osobiście sprawdza informacje o kandydatach, dzwoniąc do ich byłych przełożonych.

Tymczasowo wyłącz uaktualnienia na tablicy

Podczas budowania swojego profilu na LinkedIn dobrze jest wyłączyć funkcjonalność, dzięki której wszystkie przeprowadzane przez Ciebie zmiany są widoczne dla obserwujących Cię użytkowników serwisu. Wpisując do profilu swoje dotychczasowe miejsca pracy, przy włączonej funkcji informowania o aktualnościach, Twoi znajomi mogą zobaczyć „update”, że właśnie otrzymałeś tę pracę. Lepiej dokonać wszystkich wpisów i usprawnień bez informowania o tym świata.
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński