Blog

Idealne CV. Część 2.

Ubiegłotygodniowy poradnik jak napisać idealne CV zakończyłem zastrzeżeniem, że nie jest ważna ilość słów i zdań w akapicie, a ich jakość. Czasem zamiast skupiać się na opisie zajmowanych stanowisk, warto napisać w jaki sposób osiągnęliśmy te pozycje. Tym samym zapewnimy czytającego nasze CV rekrutera o naszych zdolnościach analitycznych. Warto również wspomnieć w jakim charakterze wspieraliśmy projekty oraz zespół naszych byłych pracodawców.

Najważniejsze rezultaty

Dobrą zasadą jest opisywanie o danej pozycji w kontekście rezultatów, usprawnień, oszczędności jakich dokonaliśmy dla firmy. Przykład: „Dzięki wprowadzeniu nowego systemu zarządzania relacjami z klientem udało mi się zaoszczędzić dla firmy X 60 000 zł rocznie”. Jest to dowód Twojej skuteczności oraz pokazuje przyszłemu pracodawcy, że Twoje rozwiązania miały realny wpływ na politykę finansową organizacji.

Standardowe formatowanie

Wiemy już, że osoby prowadzące rekrutację nie spędzą zbyt wiele czasu nad Twoim CV. Dlatego warto w taki sposób sformatować CV, żeby rekruter jednym spojrzeniem mógł przeskanować tekst i rozpoznać Twoje zawodowe cele i kwalifikacje. Bardzo elegancką praktyką jest oddzielanie tekstu (akapitów) niezapełnioną niczym przestrzenią. Według grafików kreatywnych tego typu formatowanie naprowadza wzrok na najważniejsze, kluczowe fragmenty Twojego CV.

Stosowanie wymyślnych krojów czcionek i agresywnej kolorystyki może przyprawić osobę odpowiedzialną za zatrudnienie w firmie o zawrót głowy. Kolory: czarny i biały ciągle są modne, a od lat najbardziej czytelne czcionki: Arial, Tahoma, Calibri spełniają swoją rolę.

Pisz w pierwszej osobie

Nie powinieneś pisać swojego CV w trzeciej osobie. Powód? Ponieważ to oczywiste, że piszesz o sobie – personalnie. Chyba, że korzystasz z usług firmy, która się tym zajmuje. Nie stosuj również zaimków, które są po prostu dodatkowymi słowami, a Twoje CV powinno być „oszczędne w słowach”, zwłaszcza tych zbędnych i nic nie wnoszących.

Zauważyłem ostatnio modę na graficzne CV. Wszelkiego rodzaju infografiki, diagramy, ilustracje nie są jeszcze niestety brane pod uwagę jako dowód Waszej kreatywności. Głownie z jednego powodu: nieumiejętne posługiwanie się programami do ich tworzenia oraz brak tego typu programów zainstalowanych na komputerach rekruterów powoduje niekiedy olbrzymie komplikacje z przeglądaniem takich CV. Opisana sytuacja nie dotyczy oczywiście branży kreatywnej.

Zwykle kończymy nasze CV słowami „referencje dostępne na życzenie”. Każdy rekruter wie, że jeżeli zależy nam na nowej posadzie to udostępnimy listy referencyjne do wiadomości firmy lub przedstawimy numery telefonów do bezpośredniej weryfikacji. Nie ma więc potrzeby do umieszczania tego tekstu w CV.

Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

Consultant at Career & CV Experts
Wspieram firmy w obszarze rekrutacji oraz definiowania skutecznych strategii Emloyer Branding. Współpracuję też z managerami oraz specjalistami, którzy są w trakcie zmian zawodowych i pomagam im przejść przez ten proces krok po kroku. Ode mnie zawsze otrzymasz informację zwrotną.
Piotr Jabłoński

Latest posts by Piotr Jabłoński (see all)