Blog

Pięć efektywnych sposobów na poprawę wizerunku zawodowego w sieci

Skoro czytasz ten artykuł wiesz jak ważna jest obecność w Sieci. Czytasz przecież właśnie internetowy poradnik. To znaczy, że musiałeś odnaleźć go w odmętach Internetu, co nie zawsze jest łatwe. Prawdopodobnie musiałeś zaufać naszemu profesjonalnemu wizerunkowi, a także zainteresować się tematem. Tak więc zakładam, że masz już świadomość: obecność w sieci jest potrzebna. Przydaje się nie tylko firmom. Buduj swój profesjonalny wizerunek, który pozwoli Ci dostawać więcej ofert pracy, a także wyeksponuje Twoje mocne strony.

1. Bądź widoczny

Trudno budować profesjonalny wizerunek, jeśli nikt nie wie, że istniejesz. Pierwszym krokiem powinno być założenie profilu zawodowego na portalach ku temu stworzonych. Obecnie najpopularniejszymi wśród osób rekrutujących są GoldenLine i LinkedIn. Poza możliwością nawiązania kontaktów biznesowych są to olbrzymie bazy danych, wysoko pozycjonowane w Sieci i posiadające świetne możliwości nawigacyjne dla osób, które szukają pracowników. Żeby ktoś proponował nam pracę musi wiedzieć, że istniejemy. To świetne miejsca do zaprezentowania swoich umiejętności zawodowych i przedstawienia swojego CV. Nie wolno jednak zapominać o miejscach takich jak Facebook. Wspominajmy tam, ale nie zbyt często o swoich sukcesach i dokonaniach. Nie zapominajmy jednak, że Facebook jest przestrzenią prywatną. Nie spamujmy więc o naszej pracy, ale nie wstydźmy się jej.

2. Buduj sieć kontaktów

Głównie profesjonalnych, rzecz jasna. Tak samo jak nam, na obecności w Social Media zależy również innym specjalistom. Nawiązujmy kontakty i tak, jak wymieniamy się wizytówkami, wymieniajmy się kontaktami na portalach biznesowych. Niech większość naszych relacji z pracy znajdzie swoje odbicie w Internecie. Nie ma sensu obawiać się, że ktoś nam je odbierze. To my wypracowujemy relacje i to my budujemy dobre kontakty. Nie wspominając już o tym, że wizytówki tracą ważność w momencie zmiany miejsca pracy – kontakt na portalu społecznościowym pozostaje.

3. Daj się poznać, jako specjalista

Pokaż, że interesujesz się najnowszymi wiadomościami z branży. Wrzucaj na swoją tablicę ciekawe artykuły. Jeśli w Twoich społecznościowych kontaktach znajdują się ludzie, którzy również są pasjonatami – docenią to. Publikuj informacje o targach branżowych. Publikuj informacje o swoich sukcesach. Komentuj bieżące wydarzenia. W skrócie – pokaż, że jesteś na czasie. To bardzo cenne dla budowania wizerunku, jeśli nie kluczowe. Daj się poznać jako osoba, która dobrze wie co robi. Żeby tego dokonać musisz jednak pamiętać, że musisz ciągle się rozwijać i zdobywać nową wiedzę.

4. Prowadź profesjonalnego bloga

Ty bądź źródłem porad dla innych. To trochę jak dobra karma, która wróci do Ciebie po trzykroć. Nie bój się dzielić wiedzą i doświadczeniem z innymi. Ludzie, którzy odnoszą największe sukcesy to osoby, które otaczają się ludźmi sukcesu. Prowadzenie profesjonalnego bloga pozwoli nam zbudować dużą społeczność ludzi zainteresowanych branżą i silnie wzmocni naszą pozycję zawodową. Osoby, które to robią, występują jako specjaliści. Oczywiście trzeba pamiętać o tym, że musi to być strona profesjonalna i pełna użytecznych porad. Nie jest to jednak artykuł o tym jak prowadzić bloga. W każdym razie do korzyści takiego działania można zaliczyć, między innymi fakt, że po jakimś czasie taka działalność może być również naszym dodatkowym źródłem dochodu. Nie od razu, ale przecież nie działamy w branży od wczoraj i nie zrezygnujemy z niej jutro. Warto pamiętać, że jest bardzo dużo branż, które nie posiadają jeszcze takiego miejsca w Sieci. Mamy więc szansę być w tym przypadku innowatorami.

5. Zbieraj pozytywne rekomendacje

Szczególnie łatwo to zrobić jeśli posiadamy rozbudowaną sieć kontaktów. Nie bójmy się prosić o rekomendacje osób, które z nami współpracowały. Nie bójmy się rekomendować pracy innych, bo pamiętajmy, że obecność w Internecie polega głównie na współpracy. To najważniejsza zmiana jaka zaszła w sposobie komunikowania przez ostatnie dziesięć lat. Szukamy kompromisów, a nie konfliktów. O ile kiedyś ważniejsza była rywalizacja, teraz kooperatywność gra pierwsze skrzypce w budowaniu swojej kariery. Uwaga! Należy jednak uważać żeby nie wymuszać rekomendacji od osób, które mają wobec nas pewien stopień podległości. Nie wymuszajmy ich więc na podwładnych, ani od zleceniobiorców z zewnętrznych firm, bo w ten sposób narażamy się na śmieszność i utratę wiarygodności.