Blog

Nowy rok, nowa motywacja – dotrzymywanie postanowień biznesowych

Styczeń – magiczny miesiąc, w którym absolutnie wszystko wydaje się możliwe. Tworzenie postanowień noworocznych obrosło już legendą – niestety niechlubną. Postanawiamy na potęgę, nie dotrzymujemy w równie dużym stopniu. Jesteś doświadczonym menadżerem – na co dzień starasz się z sukcesem motywować swój zespół, wykorzystaj więc wszystko, co wiesz na temat tego procesu do tego, aby Twoje własne postanowienia biznesowe nie skończyły się tylko na planie. Samomotywacja nie jest prosta, ale można się jej nauczyć. Większość rad to naprawdę proste wskazówki, dlatego też często je lekceważymy. Kluczem jest potraktowanie ich poważnie i przekonanie się, że te drobne zmiany w działaniu i myśleniu nierzadko znaczą więcej niż skomplikowane strategie. Cel – spójrz na niego z każdej strony Dokonaj swego rodzaju „pomiaru” przyjętego przez siebie biznesowego postanowienia. Bardzo dobrze tworzy się roczne plany ze świadomością, że przed nami jeszcze 12 długich miesięcy na ich zrealizowanie. Nie myśl w ten sposób. Masz wiedzę i doświadczenie, które pozwalają Ci oszacować, czy przyjęty przez ciebie cel jest wykonalny w uwzględnionych ramach czasowych. Równie ważna jest liczba projektów. Może się okazać, że wszystkie są jak najbardziej osiągalne, jednak połowę trzeba odłożyć na kolejny rok. Jeśli zignorujesz ten punkt, pod koniec grudnia może okazać się, że masz kilkanaście rozgrzebanych projektów lub jeden tak wymagający, że pochłania całą Twoją energię i potęguje frustrację. Nie warto, prawda? Pilnuj kalendarza Wspomnieliśmy o ramach czasowych. Są bardzo ważne i wbrew pozorom „w tym roku” nie załatwia sprawy, szczególnie jeśli mowa o nieco poważniejszych projektach (a zakładamy, że te firmowe czy zawodowe do takich należą). Kiedy już rozpiszesz swoje plany i zdecydujesz, czy są wykonalne (zdecydowanie polecamy wspierać się kartką lub arkuszem tekstowym, pewne rzeczy najlepiej spisywać już od samego początku), podziel je na etapy i przy każdym z nich dodaj przewidywany czas realizacji. Pozwoli Ci to na systematyczną weryfikację tego, w którym miejscu znajdujesz się z wykonaniem zadania. Nie jesteś sam Doskonałym sposobem motywacji jest ciągłe przypominanie sobie, że inni na Ciebie liczą. Zarówno przełożeni, którym zależy na dobrych inicjatywach w przedsiębiorstwie, jak i (a może przede wszystkim) zespół, który przecież będzie wspierał Twoje dążenie do celu. Nawet jeżeli Twoje postanowienie dotyczy samorozwoju i zmian w ścieżce kariery, pamiętaj, że dążenia biznesowe praktycznie nigdy nie są działaniami w samotności. Otaczaj się zmotywowanymi ludźmi, w końcu entuzjazm jest zaraźliwy. Takie myślenie pomaga w utrzymaniu gotowości do pracy nad konkretną rzeczą, ale uważaj – nie radzimy popadać w skrajności. Poczucie odpowiedzialności za absolutnie każdy element otaczającej Cię rzeczywistości jest wyczerpujące i prowadzi do wypalenia zawodowego. Inspiruj się innymi Ludzie lubią mieć autorytety i poznawać ich historię. Na rynku pojawia się mnóstwo mniej lub bardziej wartościowych pozycji, które przybliżają nam życie i sposoby pracy znanych liderów. Nie chodzi o to, żeby zapoznawać się z każdą taką biografią, jednak czasem warto obserwować ludzi, którzy według nas zasługują na uznanie i przyglądać się ich doświadczeniom. Nie zdziw się, jeśli po takiej lekturze lub filmie poczujesz, że masz więcej energii do działania. W końcu skoro im się udało, to uda się też Tobie – oczywiście pod warunkiem przyłożenia się do tematu. Co poza tym? Nagradzaj się, skupiaj na pozytywach, równocześnie uważając na zagrożenia, bądź dobrze, merytorycznie przygotowany do swoich przedsięwzięć, a już za rok będziesz cieszyć się biznesowym sukcesem – obiecujemy!
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński