Blog

Networking managera – jak przygotować się do budowania skutecznej sieci kontaktów?

Już pracownikom, którzy wchodzą na rynek pracy, poleca się budować sieć kontaktów. Słusznie – często jest to najskuteczniejsza metoda na znalezienie interesującego i rozwijającego zajęcia. Jednak wskazówki, które pomogą studentowi lub świeżo upieczonemu absolwentowi, mogą nie być odpowiednie dla doświadczonego managera wyższego szczebla. Ci pierwsi na warsztatach networkingowych mogą spotkać się z zadaniami zachęcającymi do poszukiwania „opłacalnych” kontaktów praktycznie w każdej sytuacji. Pracownik z odpowiednio bogatym doświadczeniem powinien wiedzieć, że budowanie networkingu nie powinno być zbiorem przypadkowych, nieuporządkowanych akcji, ale starannie zaplanowaną strategią. Nierzadko to właśnie świadomość tej różnicy przesądza o skuteczności podjętych działań. 1. Planuj swoje działania – w końcu jesteś osobą zajętą, dla której liczy się dobre wykorzystanie każdej minuty. Zastanów się nad kolejnym krokiem swojej kariery oraz co i dlaczego chcesz teraz osiągnąć. 2. Wiesz, że możesz dać innym swoją wiedzę i doświadczenie – właśnie na tym się skup. Pozyskanie znaczącego kontaktu jest na tym etapie trudniejsze niż wcześniej. Ludzie są zainteresowani wartością, którą możesz wnieść w ich pracę i aktualne wyzwania zawodowe. Bardziej niż na zaprezentowaniu swojego wizerunku, skup się na integracji wokół rzeczywistych sytuacji, z którymi może mierzyć się firma Twojego potencjalnego kontaktu. Powiąż je ze swoimi doświadczeniami. 3. Naucz się skreślać zbędne punkty planu i ograniczać wybrane cele. Ta lekceważona umiejętność często jest trudniejsza, a zarazem bardziej przydatna niż sprawne radzenie sobie z przeciążeniem. Przytłoczony niewłaściwie stworzonym planem, nie będziesz w stanie sprawnie go realizować, przez co stracisz na efektywności. 4. Dobry plan potrzebuje ram czasowych. Właściwa organizacja jest kluczowa przy każdym projekcie – jako doświadczony pracownik dobrze o tym wiesz. Pamiętaj, że zajęty jesteś nie tylko Ty, lecz także osoby, które chciałbyś włączyć w Twoją profesjonalną sieć kontaktów. Wymaga to od Ciebie umiejętności szybkiej i konkretnej autoprezentacji. Taka „wizytówka” powinna być przemyślana i umiejętnie pokazywać, dlaczego to właśnie Twoje kwalifikacje są odpowiedzią na potrzeby przedsiębiorstwa. Pamiętaj, że strategia budowania networkingu powinna mieć swój początek, środek i koniec. Zastanów się, co chcesz osiągnąć na każdym z tych etapów. 5. Pozbądź się przekonania, że jedynym skutecznym sposobem budowania sieci kontaktów są spotkania. Tak naprawdę wymagają wielu przygotowań, a co za tym idzie – zabierają czas, którego przecież zawsze jest za mało. Każdy ma swoje priorytety i, niestety, lepiej założyć, że w większości przypadków będą to raczej sprawy biznesowe, a nie rozmowa z Tobą. Stąd też częste przekładanie i odwoływanie. Spotkania są ważne, jednak warto otworzyć się na inne możliwości, które zaoszczędzą czas obu stron. Dobrze przeprowadzona rozmowa telefoniczna może dać więcej niż długa kolacja, a szansa, że w jej trakcie ktoś będzie nerwowo spoglądał na zegarek jest znacznie mniejsza. Dobry plan i jasne sprecyzowanie celów to podstawa procesu budowania networkingu. Czas zamienić wizję w rzeczywistość. Do dzieła! networking managera

foto://shutterstock.com/

Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński