Blog

Networking – gdzie budować sieć kontaktów?

„Sieć kontaktów można rozwijać dosłownie wszędzie!” – na pewno nie jeden raz usłyszałeś lub przeczytałeś coś takiego, prawda? No dobrze, ale co tak naprawdę kryje się za tajemniczym „wszędzie”? Konkretni ludzie potrzebują konkretnych porad, dlatego też przypominamy wam możliwe miejsca i sytuacje, gdzie networking jest naturalny i raczej nie wprawi nikogo w zakłopotanie. Szkolenia zewnętrzne Wiemy, że jesteś bardzo zapracowany, jednak raz na jakiś czas pomyśl o zapisaniu się na szkolenie organizowane poza Twoim miejscem pracy. Podnoszenie kwalifikacji nigdy nie jest marnowaniem czasu, a przy okazji masz szansę poznać osoby z innych przedsiębiorstw lub branż. Te kontakty mogą się przydać. Wbrew pozorom nie chodzi tylko o takie kursy, które są ściśle zwiazane z tym, co robisz zawodowo. Nawet jeśli na co dzień zajmujesz się analityką, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby raz na kilka miesięcy wybrać się na szkolenie ze storytellingu, czy projektowania planszówek. I w drugą stronę – nie ma zasady mówiącej, że content manager nie może zapisać się na kurs z obsługi programu statystycznego. Niektóre ze szkoleń, już ze względu na tematykę, zakładają element interakcji uczestników. To przełamuje bariery i pozwala na nawiązanie kontaktu. Kto wie, może skończy się na wspólnym projekcie, a nie tylko zaproszeniu na LinkedIn? Znajomych z pasją nigdy nie za wiele! Nauka języka Specyficznym typem kursu jest nauka języka. Nie mówimy, żeby przy zupełnym braku czasu dorzucać do tygodniowego planu cztery godziny włoskiego albo chińskiego, jednak jeśli już szlifujesz obcą mowę – rozejrzyj się. W szkole języka obcego na pewno poznasz mniej osób (w końcu dobre zajęcia to takie z jak najmniejszą liczbą uczestników), ale regularne spotkania mogą przerodzić się w trwalsze relacje, również te biznesowe. Lekcje języka są niezwykle wdzięcznym polem do poznawania się – w końcu omawiając poszczególne tematy, opowiadacie o swojej pracy, zainteresowaniach i innych rzeczach, które mogą być podstawą do rozmowy. Organizacje networkingowe W celu maksymalnego skorzystania z możliwości, jakie daje Ci budowanie sieci kontaktów, warto pomyśleć o członkostwie w jednej z organizacji networkingowych. Tam wszyscy trafiają w podobnym celu – chcą zwiększać swoje opcje zawodowe, poznawać ludzi i działać tak, żeby ich kariera nie stanęła w miejscu. To doskonałe miejsce do wymiany informacji i poszerzania horyzontów. Niektóre z organizacji są bardzo sformalizowane, inne działają na zasadzie klubów przedsiębiorcy z nieco luźniejszą atmosferą. Na pewno uda Ci się znaleźć coś dla siebie. Spotkanie z expertem Bardzo dobrym rozwiązaniem, szczególnie przy braku czasu, może być spotkanie z executive coachem lub innego typu specjalistą, który pomoże Ci w budowaniu sieci kontaktów. Taka pomoc obejmuje m.in. kontakt z rekruterami i dopasowanie usług do indywidualnych potrzeb zainteresowanego. Współpraca z profesjonalistami da Ci pewność, że, nawet jeśli masz pracę i nie myślisz o jej zmianie, Twoje dokumenty aplikacyjne zawsze będą perfekcyjne i dopracowane (jeśli będzie potrzeba, pomogą także w ich przetłumaczeniu i zrobieniu zdjęcia). Jeżeli zastanawiasz się, czy Twój profil na LinkedIn wygląda dobrze i spełnia swoją rolę, również trafiłeś po dobry adres. Oczywiście opcji jest znacznie więcej. Networking doskonale rozwija się na studiach podyplomowych, targach biznesowych i konferencjach. Z tego względu zawsze zabieraj ze sobą plik starannie przygotowanych wizytówek, jednak pamiętaj, że wciskanie ich na pierwszych zajęciach koledze z kursu językowego nie jest najlepszym pomysłem. Podobnie jak pytanie o dane i desperackie prośby o dodanie do kontaktów na LinkedIn (uwierzcie zdarza się) ;). A więc… gdzie zaczniecie swoje poszukiwania?
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński