Blog

Kreatywność – czy jest dla niej miejsce w biznesie?

Ogłoszenia o pracę poszukują kandydatów kreatywnych, niezależnie od stanowiska. Czy jednak każda praca tej kreatywności potrzebuje? To trudne pytanie, które wymaga sprecyzowania, jak właściwie definiujemy pojęcie kreatywności i czy zawiera się w nim to samo, kiedy mówimy o malowaniu obrazów i tworzeniu skomplikowanej strategii w korporacji. Psychologia twórczości wyróżnia twórczość przez duże i małe „t” – elitarną i egalitarną. W dużym skrócie ta druga miałaby przejawiać się w codziennych zachowaniach, czyli również w trakcie pracy. Dużą rolę odgrywa tutaj menadżer, który powinien przynajmniej postarać się stworzyć swoim podwładnym środowisko sprzyjające kreatywnym działaniom. Jak?

Kultura twórczości w miejscu pracy

Podkreślając znaczenie innowacji i tworząc kulturę opartą na dzieleniu się pomysłami, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Niektórzy czują barierę przed kreatywnością, ponieważ pracę w firmie wyobrażają sobie jako działanie skoncentrowane na jednym rozwiązaniu, a przecież twórczość opiera się na pewnym rozproszeniu i analizowaniu wielu dróg rozwiązania problemu. Zwracaj uwagę na to, jak komunikujesz nowe zadania i czy dajesz ludziom szansę na twórczy popis. Być może język, którego używasz, zniechęca do podejmowania takich prób?

Zabiegaj o pomysły

Pytaj swój zespół o pomysły. Co jakiś czas staraj się dowiedzieć, czy coś, co od lat wykonują w ten sam sposób może być robione lepiej przez wdrożenie nowych rozwiązań. Przyzwyczajenie to zabójca innowacji. Czasami tak bardzo automatyzujemy jakąś czynność, że samo pomyślenie o wprowadzeniu nowych, usprawniających proces elementów wydaje się bardzo dziwne. Zespół dochodzi do wniosku, że bezpieczniej jest zostać przy tym co znane i sprawdzone, przez co liczba kreatywnych pomysłów drastycznie spada. Rolą menadżera jest pytanie i zachęcanie do wdrażania w życie dobrych metod.

Zachęcaj do poszerzania wiedzy

Kreatywność często jest konsekwencją poszerzania swoich horyzontów. To logiczne, ponieważ mechanizm w dużym stopniu opiera się na interesującym kojarzeniu ze sobą rzeczy, które na pierwszy rzut oka nie łączą się ze sobą. Co za tym idzie, osoby posiadające szeroką wiedzę z różnych obszarów mogą częściej i sprawniej tworzyć tego typu nitki asocjacyjne. Dlatego nie bój się zachęcania swojego zespołu do uczestnictwa w kursach, szkoleniach, czy studiach. Jeśli widzisz, że ktoś chce robić coś dla swojego rozwoju, bądź odrobinę bardziej elastyczny. Ile razy słyszałeś historie osób, które chętnie poszłyby na interesujące studia, czy wzięli udział w innych formach aktywności poszerzających wiedzę, ale nie wiedzą, jak zostanie to odebrane przez przełożonego? Wsparcie w takich działaniach w pewnym momencie przyniesie korzyść firmie. Pracownik, który inwestuje w swój samorozwój jest szczęśliwszy i bardziej kreatywny. A później zabiera to ze sobą do pracy J

Nagradzaj za kreatywność

Jeśli dostrzegasz przejaw efektywnego kreatywnego działania, znajdź sposób, żeby je nagrodzić. W końcu pozytywne wzmocnienie zachęca do powtarzania czynności. Nie chodzi o ekwiwalenty premii, bardziej o zauważenie danej aktywności, pochwalenie, a może nawet stworzenie niewielkiego działowego programu motywacyjnego, którego zadaniem będzie promocja twórczego podejścia do problemu? Eksperymentujcie, sprawdzajcie i działajcie!

Błędy – droga do sukcesu

Pozwalaj na popełnianie błędów. Oczywiście nie chodzi nam o pobłogosławienie niekompetencji i lekceważący stosunek do powtarzających się pomyłek mających zły wpływ na działanie biznesu. Skupmy się raczej na założeniu, że próbowanie nowych metod zawsze niesie ze sobą ryzyko pomyłki, a strach przed nią często jest powodem całkowitej blokady i niechęci to podejmowania prób. Stwórz takie środowisko pracy, w którym lęk przed pomyłką w robieniu czegoś nowego nie przekreśli ochoty do dalszego zdobywania nowych doświadczeń.

Czy w Twojej branży kreatywne podejście do problemu ma znaczenie? Jak zachęcasz do tego innych?

Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński