Blog

Kreatywność – czy jest dla niej miejsce w biznesie?

Ogłoszenia o pracę poszukują kandydatów kreatywnych, niezależnie od stanowiska. Czy jednak każda praca tej kreatywności potrzebuje? To trudne pytanie, które wymaga sprecyzowania, jak właściwie definiujemy pojęcie kreatywności i czy zawiera się w nim to samo, kiedy mówimy o malowaniu obrazów i tworzeniu skomplikowanej strategii w korporacji. Psychologia twórczości wyróżnia twórczość przez duże i małe „t” – elitarną i egalitarną. W dużym skrócie ta druga miałaby przejawiać się w codziennych zachowaniach, czyli również w trakcie pracy. Dużą rolę odgrywa tutaj menadżer, który powinien przynajmniej postarać się stworzyć swoim podwładnym środowisko sprzyjające kreatywnym działaniom. Jak?

Kultura twórczości w miejscu pracy

Podkreślając znaczenie innowacji i tworząc kulturę opartą na dzieleniu się pomysłami, niezależnie od zajmowanego stanowiska. Niektórzy czują barierę przed kreatywnością, ponieważ pracę w firmie wyobrażają sobie jako działanie skoncentrowane na jednym rozwiązaniu, a przecież twórczość opiera się na pewnym rozproszeniu i analizowaniu wielu dróg rozwiązania problemu. Zwracaj uwagę na to, jak komunikujesz nowe zadania i czy dajesz ludziom szansę na twórczy popis. Być może język, którego używasz, zniechęca do podejmowania takich prób?

Zabiegaj o pomysły

Pytaj swój zespół o pomysły. Co jakiś czas staraj się dowiedzieć, czy coś, co od lat wykonują w ten sam sposób może być robione lepiej przez wdrożenie nowych rozwiązań. Przyzwyczajenie to zabójca innowacji. Czasami tak bardzo automatyzujemy jakąś czynność, że samo pomyślenie o wprowadzeniu nowych, usprawniających proces elementów wydaje się bardzo dziwne. Zespół dochodzi do wniosku, że bezpieczniej jest zostać przy tym co znane i sprawdzone, przez co liczba kreatywnych pomysłów drastycznie spada. Rolą menadżera jest pytanie i zachęcanie do wdrażania w życie dobrych metod.

Zachęcaj do poszerzania wiedzy

Kreatywność często jest konsekwencją poszerzania swoich horyzontów. To logiczne, ponieważ mechanizm w dużym stopniu opiera się na interesującym kojarzeniu ze sobą rzeczy, które na pierwszy rzut oka nie łączą się ze sobą. Co za tym idzie, osoby posiadające szeroką wiedzę z różnych obszarów mogą częściej i sprawniej tworzyć tego typu nitki asocjacyjne. Dlatego nie bój się zachęcania swojego zespołu do uczestnictwa w kursach, szkoleniach, czy studiach. Jeśli widzisz, że ktoś chce robić coś dla swojego rozwoju, bądź odrobinę bardziej elastyczny. Ile razy słyszałeś historie osób, które chętnie poszłyby na interesujące studia, czy wzięli udział w innych formach aktywności poszerzających wiedzę, ale nie wiedzą, jak zostanie to odebrane przez przełożonego? Wsparcie w takich działaniach w pewnym momencie przyniesie korzyść firmie. Pracownik, który inwestuje w swój samorozwój jest szczęśliwszy i bardziej kreatywny. A później zabiera to ze sobą do pracy J

Nagradzaj za kreatywność

Jeśli dostrzegasz przejaw efektywnego kreatywnego działania, znajdź sposób, żeby je nagrodzić. W końcu pozytywne wzmocnienie zachęca do powtarzania czynności. Nie chodzi o ekwiwalenty premii, bardziej o zauważenie danej aktywności, pochwalenie, a może nawet stworzenie niewielkiego działowego programu motywacyjnego, którego zadaniem będzie promocja twórczego podejścia do problemu? Eksperymentujcie, sprawdzajcie i działajcie!

Błędy – droga do sukcesu

Pozwalaj na popełnianie błędów. Oczywiście nie chodzi nam o pobłogosławienie niekompetencji i lekceważący stosunek do powtarzających się pomyłek mających zły wpływ na działanie biznesu. Skupmy się raczej na założeniu, że próbowanie nowych metod zawsze niesie ze sobą ryzyko pomyłki, a strach przed nią często jest powodem całkowitej blokady i niechęci to podejmowania prób. Stwórz takie środowisko pracy, w którym lęk przed pomyłką w robieniu czegoś nowego nie przekreśli ochoty do dalszego zdobywania nowych doświadczeń.

Czy w Twojej branży kreatywne podejście do problemu ma znaczenie? Jak zachęcasz do tego innych?

Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

Consultant at Career & CV Experts
Wspieram firmy w obszarze rekrutacji oraz definiowania skutecznych strategii Emloyer Branding. Współpracuję też z managerami oraz specjalistami, którzy są w trakcie zmian zawodowych i pomagam im przejść przez ten proces krok po kroku. Ode mnie zawsze otrzymasz informację zwrotną.
Piotr Jabłoński

Latest posts by Piotr Jabłoński (see all)