Blog

Konflikt w zespole – jak sobie z nim radzić?

W pracę w zespole wpisany jest konflikt. Jeżeli zespół pracuje ze sobą już jakiś czas, jest prawie niemożliwe, że wszyscy zawsze będą się ze sobą zgadzać w każdej kwestii. Rolą menadżera nie są próby dążenia do takiej utopii, ale odpowiednio wczesna identyfikacja problemów i mądre działania prowadzące do ich rozwiązania. Pierwszy element jest tu szczególnie ważny. Nierzadko lider deklaruje, że z rozwiązywaniem konfliktów nie ma żadnych problemów, jednak uparcie stara się nie zauważać tych, które powstają w grupie jego współpracowników. Mimo że atmosferę można ciąć nożem, on nie reaguje, bo przecież jeśli nikt się nie skarży, to problem nie istnieje, prawda? Takie spojrzenie na sytuację nie jest właściwe. Ignorowany konflikt będzie narastał i niekorzystnie odbije się na biznesie. W takim razie co robić? Bądź krok do przodu Praca nad problemem nie zaczyna się (a przynajmniej nie powinna) dopiero wtedy, kiedy się pojawi. Zadaniem odpowiedzialnego menadżera jest wykreowanie takiej kultury komunikacyjnej, w której każdy, niezależnie od stanowiska, czuje, że ma prawo do zabierania głosu i nie zostanie przy tym zlekceważony. Dzięki partnerstwu w zespole, konflikt, kiedy już się pojawi, zostanie szybko i bezboleśnie rozwiązany. Myśl tak, jak Twój zespół Nie ma nic gorszego niż przełożony, który nie słucha i nie stara się zrozumieć swoich podwładnych. W roli lidera musisz starać się myśleć jak kilka osób, a egocentryzm jest absolutnie niedopuszczalny. Słyszałeś o decentracji interpersonalnej? To świadomość, że poza naszym sposobem postrzegania rzeczywistości istnieją jeszcze inne. Pomaga wejść w położenie drugiej strony, zrozumieć jej potrzeby i motywacje. To umiejętność, którą dobry menadżer powinien mieć rozwiniętą na najwyższym poziomie. Słuchaj uważnie i analizuj na co dzień, a w trakcie spięć jeszcze intensywniej. Tylko w ten sposób uda się zlikwidować nie tylko objawy, lecz także przyczyny trudności. Znaj strony konfliktu Poznaj zdanie wszystkich współpracowników zaangażowanych w sytuację. Zorientuj się, czy konflikt dotyczy dwóch grup, czy może osób, a reszta tak naprawdę nie staje po żadnej stronie lub działa w zgodzie z własnymi sympatiami, a nie potrzebami biznesowymi firmy. Jeżeli sytuacja dotyczy ogółu, a wybór strony konfliktu, która ma rację, nie jest oczywisty, postaraj się włączyć w dyskusję wszystkich. Oczywiście istnieją sytuację, w których Twoje duże doświadczenie i znajomość firmy muszą posłużyć do samodzielnego podjęcia trudnej decyzji (np. w przypadku impasu w grupie). Zrób to – taką masz rolę. Pamiętaj jednak o zachowaniu szacunku do opinii wszystkich zainteresowanych. Odsuń kwestie prywatne Absolutnie i pod żadnym pozorem nie plotkuj. Nie wypada, szczególnie na Twoim stanowisku. Wiemy, że jesteś też człowiekiem i masz prawo do tego, żeby niektórych członków zespołu lubić mniej lub bardziej, jednak osobiste sympatie i animozje nie mogą wpłynąć na stosunek do sprawy. Nie chodzi tylko o to, żeby podejmować decyzje w miarę obiektywnie. Jeśli widzisz, że pomiędzy dwiema osobami pojawia się napięcie, nie rozmawiaj z żadną z nich na temat drugiej strony. Nie żartuj, nie daj się wciągnąć w gierki, przez które ktoś może poczuć, że jesteś po jego stronie i co gorsza podzielić się tym z innymi. Musisz zrobić wszystko, aby inni mieli świadomość, że wszystkie Twoje wybory podyktowane są obowiązkami biznesowymi, a nie względami prywatnymi. Na koniec pamiętaj, że rozwiązanie konfliktu w zespole nie kończy się tylko na osiągnięciu względnego kompromisu. Zadbaj, aby atmosfera była czysta, nastroje stabilne, a wszyscy wiedzieli, co stoi za podjęciem konkretnej decyzji.  
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński