Blog

Jak w profesjonalny sposób prowadzić profil na LinkedIn? #1

Obecność w portalach społecznościowych, nawet tych biznesowych, nie dla każdego jest komfortową sytuacją, jednak doświadczony profesjonalista zdaje sobie sprawę, że czasem warto zacisnąć zęby i pokazać się w sieci z jak najlepszej strony. Ludzie są leniwi i coraz częściej zamiast szukać dokładnych informacji na temat danej osoby, sięgają tylko po to, co znajdą na profilu. Biorąc pod uwagę, że jesteś odpowiedzialny za wszystkie rzeczy, które mogą się tam znaleźć, to dobra wiadomość. Nazwa nazwie nierówna Zajmowane przez Ciebie stanowisko ma jakąś nazwę. Niestety, dla innych rozszyfrowanie przypisanych do niego obowiązków może być prawdziwym wyzwaniem. Każde przedsiębiorstwo ma swoje zasady dotyczące nomenklatury w strukturze. Kto jest wyżej – kierownik czy dyrektor? Które tłumaczenie bardziej pasuje do angielskiego „manager”? Jak wyróżnić osoby posiadające swój zespół? To tylko niektóre z czekających dylematów. Dlatego też zaleca się, aby najwyraźniejszą częścią był opis wykonywanych obowiązków. Nie skupiaj się na wszystkich. Jeśli masz za sobą kilkanaście lat pracy, będzie to niemożliwe. Wypunktuj te, które ze względu na doświadczenie wykonujesz na najwyższym poziomie, a także wszystkie pozytywnie wyróżniające się ze względu na niestandardowość i innowacyjność. Miej to na piśmie LinkedIn daje możliwość dodania do profilu swoich umiejętności, które później są potwierdzane przez innych użytkowników. Oczywiście 300 „potwierdzeń” doskonałego zarządzania zespołem wygląda imponująco, jednak o wiele lepsze są 2-3 rekomendacje pisemne. Fakt, że ktoś poświęcił nawet kilka minut, żeby napisać o Tobie dobre słowo wysyła w świat komunikat „ten człowiek jest naprawdę dobrym współpracownikiem”. Oczywiście zasada działa w dwie strony. Kiedy ktoś, kogo cenisz poprosi Cię o stworzenie kilku zdań, nie wahaj się i znajdź chwilę czasu, żeby to zrobić. Przede wszystkim biznes Masz Facebooka? Twittera? Świetnie. W takim razie wszystkie rzeczy, którymi chcesz podzielić się ze światem, a które nie są związane z życiem zawodowym, możesz opublikować właśnie tam. Nie zarzucaj nimi swoich znajomych na Linkedinie, w końcu zalogowali się na portal w innym celu. Naucz się, że ciekawy artykuł biznesowy, szczególnie nowy i związany z Twoją branżą, jest jak najbardziej na miejscu, ale polecenie nawet najsmaczniejszej restauracji to informacja, która będzie wyglądać lepiej w innym medium. Traktuj LinkedIn jako miejsce nawiązywania kontaktów biznesowych i budowania mocnej marki osobistej. Siła interakcji Nawiązywanie kontaktów to kolejny punkt, o którym warto pamiętać. Perfekcyjna, profesjonalna fotografia i kilka długich godzin spędzonych na starannym uzupełnianiu swojego profilu nie pomogą, jeśli na portalu będziesz martwą duszą. Udostępniaj ciekawe treści, nie narzucaj się, ale nawiązuj kontakty, bądź aktywny na forach. Pamiętaj o używaniu właściwego języka i zachowaniu kultury wypowiedzi. Jedno nieprzemyślane zdanie może przyczynić się do wielu problemów i znaczącego uszczerbku na reputacji. Nie zapomnij o tym, że pierwszym krokiem jest nauczenie się funkcjonalności portalu, który ma Ci posłużyć do celów biznesowych. W sieci znajdziesz mnóstwo darmowych poradników na ten temat i naprawdę warto poświęcić kilka godzin na zapoznanie się z nimi. Jeśli standardowe możliwości to dla Ciebie za mało, zastanów się nad opcją Linkedin Premium. A co jeśli nie masz czasu na zajęcie się swoim kontem? Nic straconego – zaangażuj do tego profesjonalistów. Wykorzystując swoje doświadczenie, wdrożą sprawdzone rozwiązania i podpowiedzą „z czym to się je”.
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

Personal Brand Strategist / Career Consultant at Career & CV Experts
Wspieram profesjonalistów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem kariery, budowaniem wizerunku i marki osobistej oraz skutecznym poruszaniu się po globalnym rynku pracy z wykorzystaniem mediów społecznościowych.

Wiem jak działają mechanizmy rządzące rynkiem pracy. Pracowałem jako headhunter/rekruter w firmach doradztwa personalnego (Search&Selection, Executive Search) i w wewnętrznym dziale HR (Integrator IT).

Przeprowadziłem ponad 200 procesów rekrutacyjnych na stanowiska specjalistyczne i zarządcze (średni i wysoki szczebel). Obecnie obserwuję rynek pracy z perspektywy moich klientów którzy się po nim poruszają.
Piotr Jabłoński