Blog

Jak napisać przekonujące podsumowanie zawodowe w CV?

Podsumowanie zawodowe w Twoim życiorysie jest niezmiernie ważne, ponieważ może być to jedyny fragment resume, który zostanie przeczytany od początku do końca.

Streszczenie musi więc mieć mocny wydźwięk, być zajmujące i przekonujące. Dobrze napisane streszczenie zachęci potencjalnego pracodawcę, by przeczytał pozostałą część CV.

W streszczeniu używaj zwięzłych zdań, które pomogą skupić uwagę na Twoich najważniejszych umiejętnościach, zaletach i osiągnięciach – upewnij się, że pozostają one w zgodzie z tym, co jest najważniejsze dla potencjalnego pracodawcy.

Jak napisać przekonujące podsumowanie zawodowe w CV 1

Dobrze ujęte stwierdzenia w Twoim podsumowaniu zawodowym mają przekonać rekrutera do tego, że firma powinna zatrudnić właśnie Ciebie, a nie kogoś innego.

Zawrzyj w nim też cechy charakteru, które pomogą Ci dostać się na rozmowę kwalifikacyjną (np. osobowość lidera, energia do działania, wyjątkowe zdolności komunikacyjne itp.).

Jak napisać przekonujące podsumowanie zawodowe w CV 3

Dobrze napisane podsumowanie zawodowe w CV to Twoja szansa, by rekruter zwrócił na Ciebie uwagę i czytał dalej, więc poświęć nieco czasu, by je dopracować.

Wróć do tego, co udało Ci się wyszukać i skup się na tym, czego potencjalny pracodawca potrzebuje do tej konkretnej pracy.

Jakie cechy posiadałby idealny kandydat? Jak mają się one do tego, co Ty możesz zaoferować?

Wynotuj kilka przemyślanych powodów, dla których mógłbyś być idealną osobą do pracy na tym stanowisku.

Pokaż, dlaczego to właśnie Ty masz to, co najważniejsze dla potencjalnego pracodawcy, podając przykłady mierzalnych osiągnięć, które pomogą udowodnić, że masz wystarczająco dużo doświadczenia, by robić to, czego potrzebuje firma.

Jak napisać przekonujące podsumowanie zawodowe w CV 4

Potencjalny pracodawca otrzymuje wiele życiorysów, co wymaga szybkiego ich przeglądania. Wzbudź w nim zainteresowanie swoją laserową precyzją, jasno komunikując:

Chcę dostać tę pracę i wiem, jakich kompetencji szukacie. Rozumiem to i dlatego uważam, że jestem najlepszym kandydatem, ponieważ mam dokładnie to, czego potrzebujecie”.

Jak napisać przekonujące podsumowanie zawodowe w CV 5

Podsumowanie zawodowe w CV zwykle zawiera:

1. Krótki opis Twojej profesji, 2. Opis doświadczenia, 3. Dwa lub trzy zdania, które odnoszą się do tego, co najważniejsze spośród:
  • wyjątkowego zestawu Twoich zdolności – kluczowych kompetecnji,
  • zakresu i stopnia zaawansowania Twoich umiejętności zakresu doświadczenia oraz miejsc, w jakich je zdobyłeś,
  • dobrze udokumentowanego lub wyjątkowego osiągnięcia,
  • historii awansów, wyróżnień lub nagród za wyniki w pracy,
  • jednej lub więcej cech charakteru istotnych w życiu zawodowym,

Jak napisać przekonujące podsumowanie zawodowe w CV 2

Prawdopodobnie nie uda Ci się zawrzeć wszystkich punktów z listy w krótkim streszczeniu życiorysu. Wybierz więc te elementy, które najbardziej Cię wyróżniają.

Jeśli jesteś młody i nie masz zbyt wiele doświadczenia, w streszczeniu skup się na umiejętnościach. Jeśli zmieniasz ścieżkę kariery, skup się na tym, co osiągnąłeś w przeszłości i co przygotowało Cię na nową drogę zawodową. Przede wszystkim wybieraj to, co pozostaje w zgodzie z priorytetami pracodawcy.

Przekonujące podsumowanie zawodowe o mocnym wydźwięku przyczyni się do tego, że pracodawca zainteresuje się resztą Twojego życiorysu. Pamiętaj, aby w pozostałych częściach życiorysu podać „dowody” (PAR), które poprą to, co opisałeś w streszczeniu.

Dobrze napisane podsumowanie zawodowe i życiorys sprawią, że potencjalny pracodawca zadzwoni do Ciebie, by umówić się na rozmowę.

Jak napisać przekonujące podsumowanie zawodowe w CV

foto:://careerdirectors.com/

Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński