Blog

Jak budować sieć kontaktów z konsultantami Executive Search

W poprzednim artykule pisaliśmy o tym, że procesy rekrutacje prowadzone przez firmy doradcze typu Executive Search, zwykle nie wiążą się z publikowaniem ogłoszeń o pracę w popularnych portalach. Dlatego warto zapewnić sobie odpowiednią widoczność w sieci, aby zostać zauważonym i być branym pod uwagę w takich poszukiwaniach. 

O ile koniecznością jest budowanie kontaktów z headhunterami, to należy to odłożyć do chwili, gdy precyzyjnie określisz to czego szukasz i to co chcesz w swojej karierze osiągnąć. Bycie proaktywnym jest ważne w budowaniu relacji, ale nie mniej istotne jest posiadanie strategii kariery na szczeblu kierowniczym z dobrze przemyślanym ostatecznym efektem. Dlaczego warto to zrobić? „Łowca głów”, może Ci pomóc w osiągnięciu Twojego zawodowego celu tylko wtedy kiedy kiedy go znasz. 

Kolejną aktywnością, którą warto podjąć przed rozpoczęciem budowania sieci kontaktów z konsultantami Executive Search, jest zbadanie ich obszarów zainteresowań oraz zdefiniowanie punktów wspólnych między Twoim profilem zawodowym, a tym na jakie stanowiska i w jakich branżach najczęściej poszukują kandydatów. 

Zawsze szukaj konkretnych obszarów specjalizacji każdego konsultanta. Możesz to zrobić w trakcie rozmowy telefonicznej, podczas spotkania, przez wymianę e-maili, sprawdzenie bazy International Executive Search, czy też analizę profilu na LinkedIn. 

Przykładowo: jeśli jesteś menedżerem wyższego szczebla w sprzedaży lub marketingu z szerokim doświadczeniem w zakresie produktów i usług technologicznych, dobrze jest się zwrócić do najważniejszych konsultantów, którzy specjalizują się w dziedzinach takich jak: sprzedaż, marketing czy technologia. Najlepiej dopasowani profilowo konsultanci powinni znaleźć się na szczycie Twojej listy networkingowej. 

W pierwszym odbiorze wśród osób rekrutujących na wysokie stanowiska, jesteś „nieproszonym gościem”, jeśli sam nawiążesz kontakt. Możesz nie odpowiadać określonym potrzebom ich obecnych klientów, co nie oznacza, że to nie zmieni się w przyszłości. Utrzymywanie kontaktów z właściwymi konsultantami ma sens dla nich i potencjalnego kandydata, ale czyń to selektywnie i ze zrozumieniem dla ich bieżących zadań. Jak to w networkingu często bywa, nie ma tu natychmiastowych wyników, a proces ten jest długoterminowym narzędziem rozwoju Twojej kariery.  

Mimo iż na początku możesz być traktowany jako „persona non grata”, ważne żebyś miał świadomość tego, że dobry headhunter, musi utrzymywać stały kontakt z rynkiem, rozumieć, co się dzieje w największych firmach oraz znać zmiany w trendach rynku pracy na szczeblu kierowniczym. Jednym ze sposobów jest rozmowa z menedżerami wyższego szczebla, takimi jak Ty. Wykorzystaj tą wiedzę odpowiednio podczas rozmowy z „łowcami głów”. Twoje komentarze o rynku, wydarzeniach w określonej organizacji lub Twoich potencjalnych rekomendacjach kontaktu, mogą być istotne dla drugiej strony. Podziel się swoją wiedzą, a konsultant podzieli się własnymi wiadomościami, a może nawet sugestiami lub informacjami, które wesprą Cię w budowaniu sieci kontaktów i zarządzaniu karierą. Twoim naczelnym celem w tych kontaktach jest dać się zapamiętać, co pomoże Ci, gdy pojawi się odpowiednia okazja właściwa dla Twojego profilu zawodowego. 

Konsultanci z którymi będziesz rozmawiał, mogą poprosić Cię o CV i list motywacyjny. Postaraj się w ramach budowania swojej strategii kariery o to, by mieć te dokumenty dobrze przygotowane i zawsze aktualne. Przygotuj się też na to że, headhunterzy, będą „guglować” Twoje nazwisko, zanim się z Tobą skontaktują, więc upewnij się, że to co publikujesz w Internecie jest spójne z Twoją marką osobistą i celami zawodowymi. 


Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński