Blog

Jak przetrwać w korporacji? Część 2: Homo Korporatus – prolog. Spójrzmy na rynek pracy z perspektywy teorii ewolucji. Zagadnienie wbrew pozorom nie są tak odległe jak by się mogło początkowo wydawać. Nadrzędnym celem naszych przodków, było znalezienie dla siebie stabilnego miejsca w strukturach plemiennych [korpo]. Gwarantowało to przetrwanie [spłata kredytu hipotecznego], bezpieczeństwo [umowa o pracę] i prestiż [wizytówka i ajfon]. Żeby lepiej zozumieć lepiej istotę założenia:
Plemię [Korpo] – to lokalna wspólnota złożona z kilku lub kilkunastu mniejszych wspólnot terytorialnych [lokalne oddziały], zamieszkujących jeden obszar [open space] i połączonych wspólnymi związkami społecznymi [linkedin] oraz ekonomicznymi [kredyty]. Plemię ma świadomość bliskiego pokrewieństwa, posługuje się tym samym dialektem [korpo slang] i jest połączone wyznawaniem tego samego kultu religijnego [kasa].
Jednostki wykluczone poza stado, [czapa, redukcje zatrudnienia] były skazane na niechybną śmierć [brak zdolności kredytowej]. Jedynym wyjściem z takiej sytuacji, było szybkie znalezienie nowego plemienia [korpo]. To zadanie nie było łatwe w tamtych czasach, trwała przecież epoka lodowcowa [kryzys]. Podobnych osobników było setki, a plemion niewiele [bezrobocie]. Te grupy zazwyczaj brutalnie rywalizowały ze sobą [konkurencja], częste były przypadki kanibalizmu [wrogie przejęcia]. Istniały też stada o których, wiedzieli tylko nieliczni [ukryty rynek pracy]. Te jednostki, które znalazły odpowiednie plemiona, były poddawane wielu testom [rekrutacja]. Owe próby miały na celu sprawdzenie ich motywacji i potencjalnej przydatności dla stada. Wygrywały osobniki które były najlepiej przystosowane. Wyglądało to mniej więcej tak: [youtube_video] crpBI1kFwCc [/youtube_video]    
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

Personal Brand Strategist / Career Consultant at Career & CV Experts
Wspieram profesjonalistów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem kariery, budowaniem wizerunku i marki osobistej oraz skutecznym poruszaniu się po globalnym rynku pracy z wykorzystaniem mediów społecznościowych.

Wiem jak działają mechanizmy rządzące rynkiem pracy. Pracowałem jako headhunter/rekruter w firmach doradztwa personalnego (Search&Selection, Executive Search) i w wewnętrznym dziale HR (Integrator IT).

Przeprowadziłem ponad 200 procesów rekrutacyjnych na stanowiska specjalistyczne i zarządcze (średni i wysoki szczebel). Obecnie obserwuję rynek pracy z perspektywy moich klientów którzy się po nim poruszają.
Piotr Jabłoński