Blog

Executive coaching szyty na miarę – w jaki sposób zyska na nim mała firma?

Jeżeli coś ma działać wszędzie, nie zadziała nigdzie. Pewnie wielokrotnie słyszałeś te słowa, przez co mogłeś zdążyć uznać je za banał. Wbrew pozorom nie należy ich lekceważyć. Pomoc w postaci coachingu często jest krytykowana ze względu na ogólne prawdy i frazesy wypowiadane przez niektórych „specjalistów” – głównie tych, którzy merytoryczne zaplecze swoich metod stawiają niżej niż liczbę występów w mediach. Tymczasem narzędzie powinno być dopasowane do odbiorcy, jest to szczególnie istotne kiedy pracujemy zarówno z menadżerami z dużych korporacji, jak i mniejszych firm. Specjaliści, którzy na co dzień zajmują się małym biznesem mają zupełnie inne potrzeby rozwojowe, różnić będą się również same korzyści wyniesione z takiego procesu. O jakich zyskach mowa? Nie tylko mentor Mniejszy biznes to często mniejszy zespół, a co za tym idzie – więcej pracy i krytycznych momentów, przynajmniej na początku. Tryb działania jest bardzo dynamiczny, co często skutkuje szybkim przeciążeniem. Takie wypalenie nie jest dobre dla przedsiębiorstwa, które przecież musi starać się dwa razy silniej niż większa konkurencja. Sesja z executive coachem pomoże w nabraniu odpowiedniej perspektywy. Warto dodać, że styl takiego coachingu powinien być bardziej partnerski niż w przypadku większych firm, gdzie osoby odpowiedzialne mogą mieć swoją, bardzo ustrukturyzowaną wizję procesu, do której, przynajmniej po części, trzeba się dopasować. Menadżer mniejszego biznesu oczekuje raczej luźniejszych i bardziej bezpośrednich relacji – oczywiście z zachowaniem pełnego profesjonalizmu. Zrozumieć biznes Osoby związane z niedużymi przedsiębiorstwami i stratupami mogą być doświadczonymi specjalistami, którzy na rynku pracy funkcjonują już kilkanaście lat, ale też osobami z  rewelacyjnym pomysłem i planem na jego realizacje, jednak bez sporej znajomości biznesu. Ci ostatni oczekują, że coach będzie posiadał pewną wiedzę i nie okaże się laikiem w dziedzinie. Wtedy mówimy o mentoringu lub doradztwie. Coach nie doradza. Zadaje właściwe pytania prowadząc Klienta przez proces. Jeśli trafią na prawdziwego profesjonalistę, mogą zyskać nie tylko dobry warsztat umiejętności miękkich, lecz także rzeczywiste zrozumienie konkretnych biznesowych potrzeb. Należy jednak pamiętać że sesja mentoringowo doradcza powinna być oddzielnym elementem programu pracy z Klientem. Jak utrzymać motywację? Tym, co szczególnie przyda się w opisywanej tu sytuacji, jest umiejętność dbania o utrzymującą się wysoką motywację zespołu. Menadżerowi przyda się więc kompleksowe szkolenie z odpowiedzialnego motywowania, które będzie efektywne, a jednocześnie zdrowe i niezagrażające wypaleniem, czyli skutkiem odwrotnym do zamierzonego. Executive Coaching to nie szkolenie mające na celu uzupełnienie kompetencji. Coaching wspiera definiowanie potrzeb i ustalenie planu ich realizacji. Mądre zarządzanie czasem Doba ma tylko 24 godziny, więc trzeba zrobić wszystko, żeby rozplanować je naprawdę rozsądnie. Szczególnie w małej firmie, gdzie brak dobrego planu często prowadzi do nadgodzin i niewyrabiania się z goniącymi terminami. Zarządzanie czasem to kolejna istotna umiejętność, której szlifowania wymaga się od menadżera. Niektórzy mają ją wrodzoną, inni nie powinni tracić nadziei i zapewnić sobie wsparcie specjalisty, który pomoże ustalić plan działania i kolejne kroki realizacji celu. Ustalanie priorytetów i delegowanie zadań Na końcu warto wspólnie z coachem przejść przez temat tworzenia hierarchii zadań i delegowania obowiązków. Jest to szczególnie ważne, ponieważ w mniejszych przedsiębiorstwach zarówno struktura, jak i sam zakres zadań raczej nie są aż tak sztywne jak w wielkich korporacjach (gdzie opracowaniem tego zajmuje się zazwyczaj cały osobny zespół). Proces uzgadniania obowiązków może wydawać się przez to trudniejszy, ale też nieco bardziej elastyczny. Sesja z doświadczonym coachem, pozwoli ułożyć sobie wszystko krok po kroku i być może obroni przed popadnięciem w niepożądany chaos.
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński