Blog

Executive coaching – jak efektywnie wykorzystać w procesie zmiany?

Umiejętne przechodzenie przez proces zmiany, jak również zdolność odpowiedniego zakomunikowania i ułatwienia jej swoim podwładnym to kompetencja wymagana praktycznie u każdego menadżera wyższego szczebla. Wiąże się to z szeregiem poważnych zadań wymagających profesjonalnego i przemyślanego podejścia. Executive coaching może być odpowiednim wyborem dla wszystkich liderów, którzy czują, że w czasie przeobrażania się firmy chcą dać z siebie jak najwięcej. W końcu to właśnie w trudnych sytuacjach umiejętności kierownicze są wykorzystywane w maksymalnym stopniu. Dlaczego executive coaching to dobry pomysł i jak wykorzystać go w przebiegu zmian? Nauczysz się lepiej rozpoznawać potrzeby innych Zazwyczaj zmiana w organizacji wywołuje – przynajmniej na początku – negatywne emocje. Co się z tym wiąże? Czy wciąż możemy czuć poczucie bezpieczeństwa? Czy ktoś powinien bać się o swoje stanowisko? Zarządzanie zespołem, któremu często wydaje się, że traci grunt pod nogami lub będzie zmuszony do zmiany sposobu pracy, nie jest proste. Czasem jednak wystarczy pogłębiona obserwacja i umiejętność identyfikacji potrzeb poszczególnych członków grupy, żeby dać im w zamian coś wartościowego (i przy tym realnego). Doświadczony specjalista podpowie Ci, jak to zrobić. Umiejętnie połączysz zmianę z misją organizacji Wszystkie procesy w organizacji powinny być spójne z jej głównymi wartościami i misją. Twój zespół, szczególnie jeśli jest w firmie od dawna, musi zdawać sobie sprawę z tej spójności. Pomoże to w zobaczeniu sensu zmiany, a w rzeczy sensowne o wiele łatwiej się włączyć i z nimi zidentyfikować. Executive coaching przypomni Ci, że głębsze rozumienie misji, umiejętność jej przedstawienia i połączenia z wszystkim, co dzieje się w organizacji to Twój obowiązek. Potrenujesz najtrudniejsze momenty Zmiany służą temu, żeby poprawić kondycję organizacji. Nierzadko – niestety – wiąże się to z poważnymi redukcjami kadrowymi. Umiejętność zwalniania pracowników to jedna z najważniejszych kompetencji dobrego menadżera. W trakcie sesji ze specjalistą dowiesz się, o jakich elementach prawa pracy pamiętać w trakcie tej niełatwej rozmowy, jak radzić sobie z różnymi typami reakcji na przykrą informację i czym tak naprawdę jest etyczne zwolnienie pracownika. Pomoże Ci w tym praca na wcześniejszych doświadczeniach i dokładne analizy przypadków. Kiedy jest najwłaściwsza pora na podjęcie decyzji o rozpoczęciu procesu executive coachingu? Z perspektywy wykorzystania zdobytych umiejętności w procesie zmiany, najlepiej pracę z coachem zaplanować na okres, w którym w organizacji jest raczej spokojnie. Zmiany przyjdą na pewno – jako doświadczony pracownik bez wątpienia masz tego świadomość. Warto, żebyś już wcześniej był przygotowany i umiejętnie radził sobie z niewesołymi nastrojami, kiedy wybije godzina zero. Zarządzanie zespołem w trakcie organizacyjnych przekształceń to nie jedyna rzecz, którą możesz rozwinąć podczas sesji coachingowych przeznaczonych dla menadżerów wyższego szczebla. W kolejnych tekstach postaramy się przybliżyć inne kompetencje, które mogą zostać rozwinięte właśnie w ten sposób.
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński