Blog

REKRUTER W SOCIAL MEDIACH Większość rekruterów uważa, że środowisko social mediów jest przypisane marketingowcom i PR-owcom. Co w nim robi człowiek z naszej branży? O intensywnych działaniach na facebooku, monopolu portalu pracuj.pl oraz projekcie CV Expert, opowiedział pomysłodawca Piotr Jabłoński.

Skąd pomysł na projekt CVEXPERT.PL?

Pracując jako rekruter otrzymuję setki CV osób które w większości przypadków ograniczają się jedynie do wypisania historii zatrudnienia, edukacji, danych personalnych – suchych faktów. W ich CV brakuje „mięsa” czyli: sukcesów zawodowych, projektów, kluczowych unikalnych kompetencji i odpowiedniej prezentacji – czyli tych aspektów, które przyciągają uwagę. Odnośnie tworzenia CV panuje wiele mitów. Bywa i tak, że kandydaci nie opisują zakresu obowiązków. Spotkałem się z osobą, która była przekonana, że CV może liczyć wyłącznie 1 stronę tekstu. Problem w tym, że była to osoba z ponad 8 letnim, bogatym doświadczeniem zawodowym na stanowisku managerskim, która przeszła ścieżkę kariery w jednej z korporacji i przez ten okres nie musiała szukać pracy. Wielu kandydatów jest sfrustrowanych tym ,że rekruterzy nie oddzwaniają, że nie dostają odpowiedzi. Najczęściej te osoby tworzą jedną wersję CV, przesyłając ją na różne stanowiska. Sposoby szukania pracy większości osób ograniczają się do przeglądania ofert na portalach z ogłoszeniami. Naszych klientów edukujemy w tym obszarze zachęcając do wykorzystania technik bezpośrednich. Kandydaci nie są świadomi swoich mocnych stron. Nie mają planu na rozwój swojej kariery. Duża konkurencja na rynku pracy sprawia, że kandydat już na etapie przesłania CV musi się wyróżnić -inaczej ginie w tłumie. Rekruter zwykle nie ma zbyt wiele czasu na dokładną analizę CV. Pracując z klientem dążymy do tego aby ułatwić pracę rekruterom poprzez odpowiednią prezentację poszukiwanych kompetencji. Ten etap jest najważniejszy. Osoby, które decydują się na podjęcie współpracy z CVEXPERT.PL oszczędzają wiele czasu i nerwów. Tworzenie skutecznego CV nie jest łatwym zadaniem. Zawsze warto jest spojrzeć na ten dokument obiektywnie. Tworzenie CV jest też swego rodzaju audytem kariery, okazją do ustalenia mocnych stron i aspektów, które należy rozwijać i wzmacniać. W tym czasie warto zastanowić się nad celami zawodowymi i stworzyć plan ich realizacji. Nieskromnie przyznam, że nie mamy niezadowolonych klientów. Najlepiej o tym świadczą nasze referencje. Ponad 90 % osób z nami współpracujących zdobywa dobrą pracę w krótkim okresie, a wiedzę którą zdobywa dzięki nam przekazuje dalej. Pozostałe 10% to osoby, które z różnych przyczyn nie wdrożyły w życie dawanych przez nas wskazówek. Poszukiwanie pracy to praca na pełen etat!

Pracując jako rekruter zauważyłem, że specjaliści i managerowie mimo dużego doświadczenia zawodowego nie są w pełni świadomi swoich atutów dzięki którym mogą wyróżnić się na rynku pracy. Dokonując samodzielnie audytu kompetencji łatwo pominąć aspekty które są ważne z punktu widzenia pracodawcy, a dla nas mogą wydać się mało istotne. Wchodząc na rynek pracy warto być świadomym tego jakie kompetencje poszukiwane są obecnie przez pracodawców i jak zbudować, a następnie wykorzystać swój profesjonalny wizerunek i „sieć kontaktów” poszukując pracy. Świadomość swoich mocnych stron jest bardzo ważna na etapie przygotowania CV, a następnie podczas rozmowy kwalifikacyjnej. Doświadczony rekruter zwykle nie ma czasu na dokładne studiowanie każdej otrzymanej aplikacji. Ogranicza się do „ skanowania” CV w poszukiwaniu odpowiednich kompetencji założonych w wymaganiach na poszczególne stanowiska. Ten etap jest bardzo ważny z punktu widzenia kandydata. Nie chcemy przecież aby nasze CV zostało odrzucone z powodu mało przejrzystej formy prezentacji. Wielu kandydatów zarzuca rekruterom przez ten sposób działania brak kompetencji. Spróbujmy jednak postawić się w ich sytuacji. Rekruterzy prowadzi po kilka czasami kilkanaście projektów rekrutacyjnych. Na każde ogłoszenie przesyła CV średnio ok. 300 kandydatów. Należy pamiętać o tym, że ogłoszenia nie są jedynym źródłem „pozyskiwania” kandydatów. Więc na samą analizę nie pozostaje zbyt wiele czasu. Liczy się tutaj efekt pierwszego wrażenia z dobrze przedstawionymi kompetencjami.

Patrząc na realia dzisiejszego rynku pracy bardzo ważna jest umiejętność „sprzedania” swoich atutów. Nie jest to łatwe zadanie gdyż jesteśmy wychowani w kulturze w której chwalenie się jest odbierane jako cecha negatywna. Pracując z kadrą managerką często spotykam się z tego typu opiniami. Kandydaci z dużym doświadczeniem zawodowym mają pretensje do rekruterów o zbyt pochopną ocenę ich dokumentów aplikacyjnych i prezentacji podczas rozmów rekrutacyjnych.

Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński