Blog

Blogerem być – o czym pamiętać przed założeniem biznesowego bloga?

Coraz więcej menadżerów – zarówno pracujących w firmie, jak i samodzielnych przedsiębiorców – odczuwa potrzebę skuteczniejszego docierania do osób, które mogą być zainteresowane ich pracą. Jednym ze sposobów jest założenie i prowadzenie profesjonalnego, biznesowego bloga. Dla wielu zadanie wydaje się bułką z masłem. W końcu w dzisiejszych czasach każdy może być blogerem, prawda? Blog biznesowy nie powinien być jednak tylko kaprysem autora, ale świadomym narzędziem budowania osobistej marki, networkingu i bezpośredniego kontaktu z odbiorcami wśród których znaleźć się mogą zarówno przyszli klienci, jak i partnerzy. Jakie więc powinny być podstawowe rady dla początkujących blogerów-profesjonalistów? Pisz regularnie Zaczynamy od regularności, ponieważ większość zapracowanych może myśleć, że jest to coś nie do przeskoczenia. Zauważ jednak, że „regularnie” nie jest równoznaczne z „bardzo często”. Ważne jest, abyś przyzwyczaił swoich czytelników (kiedy już ich zdobędziesz) do pewnego trybu, powtarzalności. Jeśli czujesz, że bardzo chcesz skorzystać z narzędzia jakim jest blog, ale już na samym początku wiesz, że czas nie pozwoli ci pisać częściej niż raz na miesiąc – zaznacz to i trzymaj się postanowień. To lepsza strategia niż niepisanie przez pół roku, a później spamowanie czytelników nowym, mniej wartościowym wpisem każdego dnia, żeby tylko obudzić blog. Nie martw się tym, że piszesz za rzadko. Odbiorcy postów biznesowych to osoby, które z dużym prawdopodobieństwem zrozumieją, co oznacza brak czasu i docenią zaangażowanie. Blogowanie z pomocą social media W tej chwili praktycznie każdy rozpoznawalny blog działa wielokanałowo. Autorzy zakładają profile w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram, czy – to ważne dla blogerów biznesowych – Linkedin, żeby zwiększyć swoje zasięgi i zdobywać nowych czytelników. Technika sprzyja zapracowanym – często jednym kliknięciem możesz opublikować swój wpis we wszystkich kanałach. Zdecydowanie opłacalne jest polubienie się z social mediami, jednak pamiętaj – tam wszystko dzieje się szybciej, więc warto regularnie śledzić pojawiające się komentarze i nie zostawiać aktywnych użytkowników z niczym. To osłabia wizerunek profesjonalisty Odpowiadaj na komentarze Ano wlaśnie – komentarze. Jednym z najważniejszych nawyków, które powinien wyrobić sobie bloger biznesowy, jest odpowiadanie na aktywność swoich czytelników. Nawet krótka interakcja pokazuje Twój szacunek do odbiorcy i tym samym zachęca go do ponownego odwiedzenia strony i polecenia jej znajomym (to naprawdę najlepszy marketing). Ze szczególną starannością podchodź do odpowiedzi na wszystkie negatywne i sceptyczne komentarze. Nie wpadaj w gniew, nie wyśmiewaj czytelnika, przedstawiaj tylko rzeczowe argumenty, dopytuj i wyjaśniaj. Niektórzy nie radzą sobie z emocjami w sieci, jednak najlepszą strategią jest przyjęcie, że wątpliwości czytelnika są uzasadnione, a jeśli masz pewność, że racja leży po Twojej stronie, odsyłaj do dowodów i rzetelnych źródeł. Zawsze z zachowaniem pełnej kultury. To podstawowe zasady, których niestety wciąż nie przestrzega znacząca część osób publikujących w sieci. Pomagaj, dziel się wiedzą Nie traktuj swojego doświadczenia jako wiedzy tajemnej. Dziel się z innymi, pomagaj, jeśli masz taką możliwość. Oczywiście nie chodzi o to, żeby prawnicy zaczęli udzielać porad za darmo, a specjaliści od marketingu tworzyli komuś strategię w odpowiedzi na pytanie zadane w komentarzu. Zależy Ci na zbudowaniu marki profesjonalisty, więc na pewno nie stracisz, jeśli napiszesz post, z którego czytelnicy mogą się czegoś nauczyć (tak naprawdę wszystkie Twoje wpisy powinny tak wygladać), nakręcisz film instruktażowy lub pomożesz komuś rozwiązać prosty problem. Dzielenie się wiedzą pokaże Cię jako osobę pewną swoich umiejętności, a przecież tak właśnie jest, prawda? Na koniec zatroszcz się o to, aby poznać statystyki swojego bloga. Sprawdź, w jaki sposób czytelnicy na niego trafiają, które wpisy zyskują największą popularność, jak prezentuje się podział demograficzny. To pozwoli Ci na bardziej precyzyjne tworzenie treści, która powinna byc dopasowana do grupy docelowej. Macie ulubionych blogerów piszących na tematy biznesowe?
Piotr Jabłoński

Piotr Jabłoński

CEO & Founder & Career Consultant at Career & CV Experts
Były rekruter, zdobywał doświadczenie w firmach doradztwa personalnego i w wewnętrznych działach HR. Przeprowadził ponad 200 procesów rekrutacyjnych na różne szczeble stanowisk dla polskich i międzynarodowych organizacji.

Szum informacyjny, brak wiedzy kandydatów na temat mechanizmów rządzących rynkiem pracy w epoce mediów społecznościowych oraz kłopoty w komunikacji na linii: kandydat - rekruter - pracodawca, zainspirowały go do przejścia na „trzecią stronę mocy” i założenia firmy doradczej Career & CV Experts (http://cvexpert.pl/). Gdzie wraz zespołem Konsultantów od ponad 5 lat, skutecznie wspiera swoich Klientów w podejmowaniu strategicznych decyzji, związanych z rozwojem ich karier oraz efektywnym poruszaniu się po rynku pracy.

Wierzy, że gdyby przynajmniej połowa kandydatów, którzy nie otrzymali obiecanej informacji zwrotnej od rekruterów, zamiast obrażać się na nich, nagłośniłaby sprawę w mediach społecznościowych, to zjawisko szybko przestałoby istnieć.
Piotr Jabłoński